Plaatjes uit Poelgeest 2006

Zomaar wat leuke plaatjes en enkele verbeterpunten.

Klik op de kleine foto voor een groter exemplaar

foto's en tekst: © 2006, Wim Schaasberg

De oudste foto's staan onderaan. Zo zie je direct wat nieuw is, maar als je alles wilt lezen: onderop beginnen


30 september 2006
De gemeente heeft weer nieuw hobbels laten aanbrengen op de Lange Voort langs Poelmeer. Ik woon in de Renbaan-Zuid, ik heb nu 18 verkeersdrempels waar ik overheen moet kruipen voordat ik op mijn parkeerplek sta.
Ik ben toch nog een gelukkig mens: de toekomstige bewoners van de Rietkaag komen makkelijk tot het dubbele.

30 september 2006

De wijk uit, de rotonde bij de Abtspoelweg. ik tel acht borden of aanwijzingen op 4 paaltjes. Op de weg staat ook nog één en ander. Ik vind trouwens Oegstgeest een dorp met erg veel gebod, verbods en aanwijzingsborden. Veel meer dan bijvoorbeeld in Warmond en Leiden.

't Is dat je hier niet harder dan 30 mag, met 50 km per uur zou ik dit niet zo snel overzien.


30 september 2006
Deze pseudowegversmalling met carterbreker is ook nieuw op de Lange Voortse strip.

Maar die kan ik met de auto makkelijk ontwijken als ik rechts de daar fietsende scholieren de berm intoeter en de hobbel ontwijk via het fietspad.


30 september 2006

Een puzzel. Omdat hier het trottoir doorloopt en de weg verhoogt is, mag je hier spreken van een uitrit. Als je op de Lange Voort rijdt, de wijk uit, dan kom je dit aan je rechterhand tegen (Reinier van Kampenhoutlaan). Maar omdat het een uitrit is, heeft rechts geen voorrang en kan je (met 30) fijn doorrijden. Dat was even verderop ook zo bij de kruising met het A. Bijlhof, maar nu, na de nieuwe hobbel, niet meer. Verwarrend?


30 september 2006
Hier mag alleen bouw en vrachtverkeer door. (Daar zijn 2 borden voor nodig). Andere voertuigen mogen hier niet in. Ook fietsers niet, want dat rechterbord staat langs het fietspad. Toch verwacht de wegbeheerder hier fietsen, want een meter verder staat dat dit een fietspad is. Met zo'n voorangsbord, voor fietsers, gezien de plaats. Fietsers moeten nog wel twee keer Russische roulette spelen met het bouw en vrachtverkeer.
30 september 2006
Een andere puzzel. Als je in de Cornelis van Steenishof bent, mag je, met een voertuig op meer dan twee wielen, niet naar de Hugo de Vrieslaan. Volgens dat bord is dat weggetje gesloten voor auto's. Maar dan moet zo'n bord ook aan de andere kant staan. Want gesloten is gesloten en niet half open. Daar zijn weer andere borden voor. Maar geen bord te zien hoor.
De eigenaar van de Volvo heeft het bord niet gezien of gokt, net als de eigenaar van de Volkswagen en de Mercedes op een soepel handhavingsbeleid.

30 september 2006

Dit stukje A.W. van Bosselaan is erg leuk 's ochtends vroeg als de wijkbewoners de wijk uit gaan en de ouders van de schoolkinderen hun kroost komen brengen. Vijf keer een flessehals waar geduld en beleefdheid op de proef worden gesteld. Want zonder borden gaat de auto voor die het eerst bij de hobbel is.
Er kan maar één auto tegelijk overheen. Fietsers moeten ook stoppen als er een auto overgaat.
De gemeente zou bankjes moeten plaatsen. Ruzies, scheldpartijen, vingers.

vervolg->

Wegbeheerders kunnen aansprakelijk worden gesteld voor een ongeval als blijkt dat een slecht wegontwerp de oorzaak is.

De fietsers zijn echt de dupe. Die moeten dus ook meeconcureren, want ze kunnen niet om de belemmering heen zoals op de Lange Voort.
Maar de fietsers verliezen het meestal van de auto's van de gehaaste ouders.
Tenzij ze even over de stoep fietsen. Dan ontmoeten ze weer de voetgangers. Maar die springen wel opzij.

O ja, wat staat er eigenlijk op dat gele bord achter dat roodgerande driehoeksbord met de fiets. Iets met "Uitrit" ofzo... Ik kan het net niet goed zien.


23 juli 2006
Het kunstwerk is op 12 juli 2006 in gebruik genomen. Een mooi stuk hout, met als enige functie helaas een visuele. Net als de molen speelt dit rad geen rol in de waterloop, maar staat er voor de sier.

Ik vind het erg mooi geconstrueerd maar heb toch een kriebelig gevoel. Net als de molen (waar ik ook zeer verguld mee ben) kost dit kunstwerk ongeveer € 300.000

23 juli 2006

Dan staat er dus meer dan 6 ton aan onderhoudsgevoelige, mooie, onrnamenten in de wijk.

Op het totaal aan kosten niet veel, maar het is wel veel geld. Maar goed, dan heb je ook wat.

Dosse gezaagd frans eiken van 1ste kwaliteit.

Idioten hadden het waterrad al voorzien van graffitti. Vandaar dat er nu van die lelijke hekken omheen staan.
Blijf af, stelletje maffe spuitbusverfsnuivers.


10 juni 2006
Vrolijke zaken deze keer. De molen het Poeltje, werd feestelijk geopend. In het bijzijn van tal van beroemdheden, Nico Dost, de heer Zwetsloot, Tine Neetelenbos en de hele Rijnlandse molenstichting. Op de achtergrond de Rietkaag in aanbouw
10 juni 2006

Veel van de molen is vernieuwd. En hersteld in oude staat. Dit is bewaard. De gevelsteen.
De restauratie kostte tot nu toe €325.000,00 .
Om er een echte watermolen van te maken is nog een ton nodig....


27 april 2006
Omdat de hoofdas nog niet af was en de tijdelijke weg door de voortuin van het nieuw op te leveren huis liep, is deze briljante oplossing bedacht.
Hier kruisen bouw en wijkverkeer elkaar op een éénbaans weggetje. En de fietsers moeten deze weg twee (!!!) keer op 10 meter kruisen. Welke microcefaal heeft dit verzonnen?

27 april 2006
De truckchauffeurs willen, terwijl ze schaften in de keet, hun autootje graag voor de deur parkeren. En ze gaan zo weer weg, dus de motor hoeft niet uit.
Enkele wijkbewoners willen met de auto de wijk uit, maar wijken uit voor de vrachtauto's..
Het bouwverkeer neemt de verkeerde weg (en rijdt de fotograaf bijna van de sokken).
Een fietser, verdwaast door al dat geweld, zoekt een veilig heenkomen.
Het levert een mooi plaatje op.
Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen.

11 maart 2006
Er is een Berlijnse muur opgetrokken tussen het bouwverkeer en het wijkverkeer. Goed zo, want ik heb al enkele verdwaalde grote trucks gezien die met een zwetende chauffeur achter het stuur probeerden Poelgeest via de betonblokken te ontsnappen.
11 maart 2006
Maar ja, dan moet al het wijkverkeer toch door deze sluis. Want de bewoners van Poelgeest Noord namen maar al te graag de bouwweg om snel thuis te zijn. Helaas. Iedereen door deze fuik. Ik heb al taxi's gezien die zich de oude sluipweg nog herinnerden. En hopeloos stranden in de bouwblubber.

28 februari 2006
Alle gekheid op een paaltje: Er zitten lekken in de leiding van de stadsverwarming. Ergens spilt heet water onder de grond. In de zoektocht naar het gat werd de waterleiding geraakt. Die lag te hoog volgens de werknemers van DZH. Vandaar de waterplas. Overigens konden ze de leidingen en afsluiters niet goed terug vinden op hun elektronische kaarten.
28 februari 2006
Kortom, de soap gaat door. Helaas is er maar één ontsluitingsweg en zijn we overgeleverd aan de nukken en luimen van alle firma's en instanties die hier iets te doen hebben (Nuon, Jos Jansen, DZH etc.).
O ja, de gemeentelijke opzichter vond dit allemaal prima opgelost tot nu toe.

28 februari 2006

Jullie zullen het wel gezien hebben. De gemeente is al begonnen met de verkeersremmende maatregelen. En het werkt uitstekend. Twee keer een wegversmalling waarbij de voorrang in beide vernauwingen tegengesteld geregeld is. Briljiant bedacht van de gemeentelijke verkeersdeskundige. Je bedenkt je wel twee keer voor je met de auto de wijk in of uit gaat.


28 februari 2006

Alsof dat niet genoeg is, is er in plaats van een spitspaal een spitspoel gemaakt. De ouders met een 4x4 zijn hier wel in het voordeel. De PC Hoofdstraat tractoren gaan hier lachend doorheen. Het is zelfs leuk. Ik heb gehoord dat ze a.s. zondag hier een 4x4 rally gaan houden.