De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld).

Woensdag 7 juni 2006
Poelgeest nieuws

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Opening van Molen 't Poeltje
Op zaterdag 10 juni wordt om 14 uur de Klaas Hennepoelmolen officieel geopend door de heer Leen Vellekoop. De Rijnlandse Molenstichting nodigt alle bewoners van Poelgeest van harte uit om aanwezig te zijn bij deze leuke gebeurtenis.


Waterrad op 3 juli ingewijd
Vorige week is aan het eind van het Bert Garthoffpad het Waterrad geplaatst. Het rad zal in de toekomst het verbindende element zijn tussen de verschillende polders in Poelgeest en is een kunstwerk van Hans Han Roebers.
Op 3 juli zal het Waterrad officieel geopend worden, en ook al zal het rad pas in de toekomst écht functioneren, het 'gemeentehuis' wil het plaatsen van het rad niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op maandag 3 juli zijn de bewoners van Poelgeest van harte uitgenodigd om 17 uur bij het Waterrad voor een klein feestje met een hapje en een drankje.


Bruggen
Vorige week zijn de werkzaamheden gestart voor het plaatsen van de drie bruggen aan de Broekweg. Voor de fietsers, die nu even geen gebruik meer kunnen maken van het populaire pad, is er een omleidingroute met borden aangegeven tijdens de werkzaamheden. In plaats van een 'vaste' oversteek, wordt ook de 'eerste' fietsafslag naar Poelgeest (vanuit de Merenwijk gezien) vervangen door een houten brug. Naar verwachting zullen de afgraaf- en aanleg werkzaamheden voor deze brug ruim een week duren. De tweede brug is inmiddels klaar en is al volop ingewijd. Ook de 'asfaltbult', aan het eind van de Broekweg, waar de vroegere noodbrug eindigde, wordt verwijderd en de grond wordt geëgaliseerd zodat alle fietspaden weer mooi op elkaar aansluiten.


Donderdag 8 juni 2006
Molen 't Poeltje: juweel in de Hennepoelpolder


Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

Molen 't Poeltje: juweel in de Hennepoelpolder

Rond 219 jaar geleden, in 1787, werd er een molen gebouwd in de Klaas Hennepoelpolder, thans beter bekend als 't Poeltje, aan de Holle Mare, op grondgebied van Teylingen (Warmond), grenzende aan de Oegstgeester nieuwbouwwijk Poelgeest. 't Poeltje is een zgn. grondzeiler en over de geschiedenis van de molen is reeds veel geschreven. Het is er één van teloorgang en wederopbouw. Tot enkele jaren geleden was er alleen het verzakte molenhuis van overgebleven en was het de bedoeling om dit weer te herstellen; dit om de onttakeling, die in 1957 inzette, verder tegen te gaan. De bekende firma Verbeij uit Hoogmade werd het project gegund. Inmiddels moest er geld komen om alles te kunnen financieren. Sponsors en donateurs melden zich bij de Rijnlandse Molenstichting, en gemeenten als Oegstgeest voteerden bedragen. Naarmate de werkzaamheden vorderden, tekenden zich de plannen af om de molen weer draaivaardig te maken, 't Poeltje werd verheven tot Rijksmonument en uit de monumentenpot werd een bijdrage verkregen. Kortom: wat er thans uit dit alles is voortgekomen, is een pronkjuweel. Zaterdag werd onder grote belangstelling door o.a. de heer Zwetsloot 't Poeltje officieel in werking gesteld. Met muzikale medewerking van de band St. Caecilia uit Voorhout. De verrijzenis van 't Poeltje heeft rond € 325.000 gekost. Bestuurslid Molenstrichting Loek Dijkman: "In het kleinste poldertje van Zuid-Holland zou het zonde geweest zijn om zo'n molen te laten verklooien". Op de foto 't Poeltje met de wieken in 'vreugdestand'. (Tekst/foto: Antoon Koch)


Maandag 5 juli 2006
Bewoners Poelgeest vinden waterrad te gevaarlijk

Terug naar persoverzicht

Bewoners Poelgeest vinden waterrad te gevaarlijk

Oegstgeest -
Bewoners van Poelgeest zijn niet onverdeeld gelukkig met het waterrad dat tussen de nieuwbouwwijk en het spoor is gebouwd. Zij vinden het kunstwerk gevaarlijk voor spelende kinderen en een magneet voor graffiti. Kunstenaar Hanshan Roebers hekelt de mentaliteit waarbij 'stadsbewoners elk risico willen uitbannen'.

Bewoners vragen zich af wat er gebeurt als het rad begint te draaien en een armpje bekneld raakt tussen de spaken van het wiel en de omheining. ,,Ze zouden er een hoger hek omheen moeten zetten.'' Roebers reageert gelaten op de angsten van de Poelgeestenaren. ,,Ik ben er van overtuigd dat het waterrad veilig is.'' Ook de zorgen over vandalisme deelt de kunstenaar niet. ,,Ik merk dat mijn werk veel minder agressie oproept dan abstracte kunst.''

Het waterradproject heeft negen jaar en ruim 279.000 euro gekost.

WOENSDAG 12 juli 2006
Leiden net op tijd met tunneltje

Terug naar persoverzicht

Na elf jaar discussie lijkt het erop dat de tunnel tussen de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse wijk Poelgeest er eindelijk komt. In elk geval de helft.

Het college van B en W heeft een vrijstellingsprocedure in gang gezet om vóór november een bouwvergunning voor het Leidse deel te kunnen hebben. De gemeente voldoet dan nog net aan de voorwaarde van de arbitragecommissie Poelgeest. Die bepaalde in oktober 2004 dat uiterlijk twee jaar later de bouw moest beginnen. Zo niet, dan zouden de bijdragen van de gemeente Oegstgeest en de provincie vervallen. Maar Leiden moest de tunnel dan evengoed aanleggen.

Een bouwvergunning voor het Oegstgeestse deel van de tunnel komt later, wanneer ook die gemeente de vereiste procedure doorlopen heeft. Naar verwachting is dat half november. Het Leidse college gaat ervan uit dat dit de provinciesubsidie niet in gevaar brengt, maar gaat hierover binnenkort wel overleggen met de provincie.

Het ontwerp van de tunnel wordt als het aan de Leidse welstandscommissie ARK ligt, anders dan de bedoeling was. De ARK vindt de op de tunnelwanden geplande kindertekeningen maar niks. De welstandsclub heeft het college daarom geadviseerd om óf een erkend kunstenaar in te schakelen, óf een tunnel zonder kunst te bouwen. Wethouder Witteman overweegt dit advies de komende weken, maar acht het niet uitgesloten dat de kindertekeningen er toch komen.



WOENSDAG 12 juli 2006
Wij willen tempo in project Poelgeest

Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht


Wethouder Arjan de Kok:
'Wij willen tempo in project Poelgeest'

Clusiushof: een intiem hart in nieuwe wijk
"Wij willen tempo in het project Poelgeest. Er resten nog drie bouwplannen waarvan het eerste, de Clusiuslaan, thans aan bod komt", aldus wethouder Arjan de Kok. Het plan Clusiuslaan betreft een vrij groot open gebied tussen spoorbaan en J.P.Thijsselaan ter hoogte van de plek waar straks de tunnel naar de Leidse Merenwijk komt te liggen. Een plaats waar ooit de NS zich een klein station had gedacht en wat, gezien de in de toekomst gedachte randstadmetro, misschien ooit nog eens gerealiseerd zal worden. Over de inrichting van het plan Cluisiuslaan is veel te doen geweest. Wethouder de Kok maakte gewag van frustraties in de omgang met eerdere bouwers die niet aan de voorwaarden van de gemeente konden voldoen. Het ging daarbij om de bouw van goedkope appartementen. "Wij zijn voor de uitvoering nu terecht gekomen bij Proper/Stock", aldus de Kok.

Het nieuwe Clusiusplan werd voor een breed opgekomen publiek in de raadzaal van het gemeentehuis, gepresenteerd door de stedenbouwkundige Martin Krijgsman (SAB) en architect Diederik Dam (Dam en Partners.)


Een schetsplan van de toekomstige Clusiushof gezien van oost naar west

Het idee van Clusisuslaan is verlaten, het wordt een eigentijds hof met ruimte voor groen en speelgelegenheid. Het bijzondere daaraan is dat, als de tunnel gerealiseerd is, het verkeer bij het verlaten daarvan een onderdoorgang in de daar gedachte hoogbouw aantreft. De weg loopt vervolgens dwars door det Clusiushof richting Thijsselaan. De wegbreedte die oorspronkelijk zes meter is wordt op twee punten geknepen tot drie, om de snelheid uit het verkeer te halen. De indruk van een 'doorgaande weg' vanuit de Merenwijk naar elders wordt daarmee voor een groot gedeelte weggenomen. De Clusiushof wordt in de nieuwe zienswijze een intiem hart in de nieuwbouwwijk Poelgeest uit te voeren aan de hand van een gevarieerd bouwprogramma waar het parkeren van auto's onder de noemer van 'gebouwd parkeren' voor het grootste gedeelte ondergronds plaats vindt.
Ruimte creëren voor bomen en groen werd door stedenbouwkundige Martin Krijgsman als een van de randvoorwaarden genoemd. Dit in tegenstelling tot eerdere plannen. Inpassing van het plan in de omgeving gaat uit van evenwichtige bouwhoogten. Gebouwen aan de zijkanten van de Clusiushof komen verder af te liggen van de aangrenzende Eli Heimanshof/Simon van Oostromhof. Vanaf de spoorbaan gezien bestaat de oostzijde van de hof uit een boogvormig appartementengebouw in zeven woonlagen met genoemde onderdoorgang voor autoverkeer. Er is in de plannen ook ruimte voor dakterrassen. Gaat men verder de Clusiushof in dan is er in eerste instantie links en rechts veel ruimte voor groen in een parkachtige aanleg en voor privéterrassen van de appartementen die gebouwd worden in zes lagen (inclusief ondergronds parkeren). In het tweede gedeelte naar de J.P. Thijsselaan zijn een tweetal kleinere hoven. In de analyseschets aangeduid als 'groene wanden' voor daar uit te voeren bouw.
In het plan is rekening gehouden met de vestiging van voorzieningen. Zoals bijvoorbeeld een servicpunt en tandarts etc. Eerder bestond interesse voor een buurtsuper maar de grootgrutter liet weten daarvoor in te zijn als de tunnel naar de Merenwijk er kwam. Intussen heeft deze - ondanks dat de tunnelplannen worden uitgevoerd - zich geheel teruggetrokken waardoor voor de bewoners van Poelgeest de keuze tussen centra als de De Kempenaerstraat, Lange Voort of straks De Kopermolen rest. De realisering van het Plan Clusiushof is inclusief het voortraject ingeschat op twee jaar.


WOENSDAG 12 juli 2006
Kunstig waterrad in Poelgeest

Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

Oegstgeest, maar vooral Poelgeest, heeft er een ingenieus kunstwerk bij


"Een mooie bijdrage aan Oegstgeest", zei wethouder Betty van Ootmerssen. "En daar bedoel ik niet de graffiti mee!" Het nieuwe kunstwerk in de wijk Poelgeest was al besmeurd met graffiti nog voordat het maandagmiddag 3 juli officieel werd geopend.

Waarschijnlijk heeft de graffitikunstenaar zich niet gerealiseerd dat het bouwwerk langs de spoorlijn een waar kunstwerk is, anders was dit nooit gebeurd. Kunstenaars besmeuren eikaars werk immers niet! Wel moet er weer veel geld worden uitgegeven om de ongewenste kunstuitingen te verwijderen. De gemeente Oegstgeest liet zich daardoor niet uit het veld slaan en met een korte plechtigheid werd het kunstwerk geopend. Gemeentebestuurders trokken daarna door de wijk om met eigen ogen op te nemen wat er allemaal al is gebouwd en waar nog knelpunten liggen.
Eindelijk
Het zal niet vaak gebeuren dat het zo lang duurt eer een kunstwerk wordt geplaatst. Landschapskunstenaar Hanshan Roebers kreeg de opdracht negen jaar geleden en slaakte die maandag wellicht een zucht van verlichting toen het Waterrad met een gezamenlijke druk op de knop, door de kunstenaar met de wethouders Van Ootmerssen en De Kok, in beweging werd gezet. "Dit is een goed kunstwerk, maar wel een waar ik het langst aan heb gewerkt." Aan het oorspronkelijke ontwerp van negen jaar geleden is nauwelijks iets veranderd. Het immense bouwwerk maakt deel uit van de vernuftige waterloop in de polder, waar nog zeker vijfhonderd huizen worden gebouwd. In het kunstwerk, dat staat aan de rand van zowel het woongebied als een landschap vol met riet en water; is een uitleg opgehangen.
Robuust
"Het was een moeilijke klus", vertelde de monumentaal kunstenaar. Het kunstwerk dat is geïnspireerd door water en wind, is gemaakt van eikenhout en heeft een rqbuuste uitstraling. Samen met het onderzoek en de expertise van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, is een bijzonder soepel draaiend rad ontworpen dat immers al moet kunnen draaien met een zeer klein verval van het water dat op natuurlijke wijze is gezuiverd. Roebers: "Ze hebben het op school op schaal nagebouwd en daarmee uitvoerig berekend en geëxperimenteerd en in overleg met het waterschap tot uitvoering gebracht."
Sponsoring
Oegstgeest hoeft niet alleen de bouw van dit monumentale kunstwerk te bekostigen. Ook het Cultuurfonds Bouwfonds draagt hieraan bij. En dat is opmerkelijk, want het Bouwfonds heeft geen enkele bemoeienis met Poelgeest. Ook met de eis dat vanaf 2000 het kunstwerk binnen twee jaar tot stand zou moeten komen, is soepel omgegaan. "Het is een buitengewoon leuk project", beweerde Fons van Meijgaarden, de directeur van het Cultuurfonds. En dat is wat de leden van de kunstcommissie negen jaar geleden ook vonden: Reiny Vogel, Maa
rten Wurfbain en Albert Labordus.
Tekst en foto: Wil van Elk


WOENSDAG 12 juli 2006
Dit kunstwerk verrijkt de wijk

Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

Het Watterrad in Poelgeest onthuld
Dit kunstwerk verrijkt de wijk

Oegstgeest - Poelgeest is een kunstwerk rijker. Een kunstwerk dat past bij de wijk en waar je tijdens een avondwandelingetje waarschijnlijk als vanzelf naartoe getrokken wordt. Maandag 3 juli, aan het eind van de middag 'onthulden' wethouder De Kok, wethouder Van Oortmerssen en kunstenaar Hanshan Roebers Het Waterrad. „De ultieme verbeelding van de watercyclus van Poelgeest," volgens de kunstenaar.

door Willemien Timmers

„Kunst inspireert je tot goede gedachten," sprak Betty van Oortmerssen, „en water zorgt in hete of verhitte tijden voor verkoeling." Kunstenaar Hanshan Roebers vertelde over de negen jaar die er tussen plan en realisatie hadden gezeten. „Met ambtenaren dingen doen, is lastig, maar potverdikkeme, we hebben het gedaan!" In de jaren naar de realisatie van het Waterrad toe is er serieus gedacht om het project af te blazen vanwege de tekorten van Poelgeest. „Maar ik ben blij dat het kunstwerk er nu is," zei Arjan de Kok tijdens de opening in de stralende zon, „kunst prikkelt en laatje nadenken. Kunst is nodig, juist hier in Poelgeest. Op het Waterrad kunnen alle Poelgeestenaren gezamenlijk trots zijn." Wethouder Van Oortmerssen van Kunst en Cultuur sprak van verrijking van de buurt.


Het Waterrad is ontworpen door Hanshan Roebers, en is gemaakt van Frans eikenhout. Het hout is (volgens oud-wethouder De Ruijter) op een mooie manier op 'dosse' gezaagd (evenwijdig met de as van de stam, maar niet erdoor) en is volgens de kunstenaar van een prachtige noestvrije kwaliteit.
Wethouder Van Oortmerssen (Kunst en Cultuur): „De komst van dit kunstwerk heeft de wijk verrijkt." (foto's Willlemien Timmers)


Op de helft
Het rad wordt onthuld op het moment dat de wijk Poelgeest voor meer dan de helft af is. „Er zijn nog een paar bouwprojecten te gaan maar het is een goed moment om dit
kunstwerk te onthullen. Straks als alles af is, de planten gegroeid zijn en er bootjes varen, zal het tot volle wasdom komen," aldus De Kok. In een wijk als Poelgeest moest geen gewoon kunstwerk komen maar één die past binnen de milieuvriendelijke ideologie van de wijk. Poelgeest heeft een gesloten watersysteem, en een gescheiden rioleringssysteem. Het gebiedseigen water wordt opgeslagen en gezuiverd, het hemelwater wordt via natuurlijke wateropvang en sloten onder de Holle Mare door richting Klaas Hennepoelpolder gepompt. Via een gemaal wordt het water naar de Veerpolder gepompt, waar het door het riet op een natuurlijke manier gezuiverd wordt. Het schone water stroomt daarna door het Waterrad de wijk weer in.

Draaien
Om de kringloop van het water n Poelgeest te visualiseren heeft Roebers het acht meter hoge Waterrad ontworpen. Hierbij heeft hij zich laten inspireren door de elementen water en wind. Als het water uit de Veerpolder de schoepen van het rad raakt, begint het te draaien. De hoeveelheid water bepaalt de snelheid waarmee het rad draait. De gemeente Oegstgeest is blij met het mooie kunstwerk, dat uiteindelijk zo'n 300.000 euro heeft gekost. Het grootste gedeelte daarvan heeft de gemeente zelf betaald, maar ook het Bouwfonds en de provincie hebben bijgedragen. Het Waterrad is ontworpen door Hanshan Roebers, en is gemaakt van Frans eikenhout. Het hout is (volgens oudwethouder De Ruijter op een mooie manier op 'dosse' gezaagd (evenwijdig met de as van de stam, maar niet erdoor) en is volgens de kunstenaar van een prachtige noestvrije kwaliteit. Kunstenaar Roebers genoot zichtbaar van het resultaat. „Vooral de bouwers hebben erg goed werk geleverd!"


Een plaquette met informatie die bij het rad te zien en lt lezen is


WOENSDAG 7 augustus
Verkeer Poelgeest neemt definitieve route in gebruik

Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht


Verkeer dat de wijk in wil, zal nu via de Hugo de Vrieslaan en de Anne Weber van Bosselaan gaan rijden.(foto's Willemien Timmers)


De ingang van de wijk Poelgeest.

Tijdelijke weg nu gesloten
Verkeer Poelgeest neemt definitieve route in gebruik

Oegstgeest - Eergisteren heeft het verkeer in Poelgeest kunnen kennismaken met de definitieve ontsluitingsroute van de wijk. Sinds maandag is de tijdelijke weg door het toekomstige wijkpark gesloten voor woon- en bestemmingsverkeer. Door deze maatregel wordt het bouwverkeer, dat op weg is naar de noordkant van de wijk waar nog druk gebouwd wordt aan onder andere de Rietkraag, beter gescheiden van het woonverkeer. Verkeer dat de wijk in wil, zal nu via de Hugo de Vrieslaan en de Anne Weber van Bosselaan gaan rijden. Als straks de tunnel in gebruik genomen zal worden, zal ook het 'Leidse verkeer' door deze straten gaan rijden. De asfaltweg die nu door het wijkpark ligt, kan voor veel bewoners niet snel genoeg plaatsmaken voor het park. Toch zal dit waarschijnlijk 'pas over een paar jaar het sluitstuk van de wijk worden. De nieuwe route zal voorlopig via bebording worden aangegeven.


WOENSDAG 7 augustus 2006
Spoorzone Poelgeest natuurlijk ingericht

Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

 


In de aangelegde drasbermen (oevers min of meer op gelijke hoogte met de waterlijn) kan zich een soortenrijke moerasvegetatie ontwikkelen. Dit zal zorgen voor een verrijking en toename van de diversiteit van de flora en fauna. Het moeten plekken worden waar veel (bijzondere) planten zich thuis gaan voelen. Drasbermen hebben een gemiddelde diepte van 0tot 20 cm.
(foto Willemien Timmers)


Nu loopt men nog 'te kijk' maar als ook de bomen geplant zijn en het riet gaat groeien is het een prima route voor een avondwandeling.

Spoorzone Poelgeest natuurlijk ingericht
Oegstgeest - Ondanks de tekorten doet de gemeente Oegstgeest zijn best om van Poelgeest een mooie woonwijk te maken. Na de onthulling van het kunstwerk, het Waterrad, is hard gewerkt aan de inrichting van de strook grond langs de spoorlijn Leiden-Amsterdam.

door Willemien Timmers

Het gebied waar Poelgeest gebouwd is, was vroeger onderdeel van het uitgestrekte Zuid
Hollandse veenweidegebied. Met wat hulp moet deze strook dat nu ook weer worden. „Het landschapsbeeld is rietland, haar functie is water filteren en
vasthouden. Op de voet van de oude dijkjes staan essen die de stadse verschijnselen rondom uitfïlteren," vertelt het bureau DS landschapsarchitecten
op haar website over deze natuurstrook. Er moet dus een stukje platteland terugkomen in de wijk. In plaats van rechttoe rechtaan paden aan te leggen wordt er ruigheid gebracht. Polderbomen en struiken moeten het geheel afmaken. „Ik heb het liefst dat de kinderen in dat gebied gaan hutten bouwen," zou de landschapsarchitect op een bijeenkomst gezegd hebben, „ik hoop dat dat
mag." De nieuw ingerichte zone heeft natuurvriendelijke oevers gekregen. De flauw hellende en geleidelijk aflopende oevers (die onder water doorlopen) hebben een talud van 1:3 of meer en zijn vanuit ecologisch oogpunt zeer waardevol. Daar waar ruimte beschikbaar was, hebben ook drasbermen een plek gekregen. Dit zijn bloemrijke oeverbegroeiingen van natte, matig voedselrijke milieus. Dergelijke oevers hebben een speciale betekenis voor bloemzoekende insecten en dagvlinders. Drasbermen zijn ongeveer twee meter breed en kennen laagten op of net onder de waterlijn.


DONDERDAG 28 september 2006
Poelgeest schrikt wakker van lawaai

Terug naar persoverzicht

Oegstgeest - Nieuwbouwwijk Poelgeest in Oegstgeest heeft last van lawaai. Er moet een onderzoek komen naar de opeengestapelde effecten van treinen, vliegtuigen, auto's en matig geïsoleerde woningen. Dat zegt de wijkvereniging Poelgeest.

Geluid van de trein waait sterker de wijk in nu Leiden aan de kant van de Merenwijk een geluidsscherm heeft neergezet dat over 350 meter een halve meter hoger is dan het geluidsscherm aan de kant van Oegstgeest. Daardoor kaatst het geluid terug naar Poelgeest, meent de wijkvereniging. Bovendien is het scherm aan de kant van Poelgeest te kort. Het geluid van de trein dringt vooral aan de zuidkant, ter hoogte van tennispark Unicum, de wijk binnen.


DONDERDAG 28 september 2006
’Tunnel tussen Merenwijk en Poelgeest van de baan’


Terug naar persoverzicht

De tunnel tussen de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse nieuwbouwwijk Poelgeest wordt afgeblazen.

Dat is een afspraak in een nog niet openbare deal tussen de beide gemeenten, zeggen bronnen in Oegstgeest. De gemeenten willen het bericht niet bevestigen. De presentatie van de bestuursovereenkomst werd dinsdag op het laatste moment afgeblazen. Het was Leiden die annuleerde.

Het Leidse college heeft nog ’nadere vragen’ waarop ze het antwoord willen, zegt een woordvoerder. Inhoudelijk zijn Leiden en Oegstgeest het wel eens. De buurgemeenten willen met de overeenkomst een aantal ’grenskwesties’ tegelijk uit de wereld helpen. Behalve de zaak van de omstreden tunnel is ook de Haarlemmertrekvaart nog onderwerp van twist. Welke problemen de overeenkomst precies moet oplossen, willen de gemeenten niet zeggen.

Oegstgeest ziet de tunnel tussen de beide wijken al langer niet zitten, maar Leiden was altijd voor. Oegstgeest is bang voor sluipverkeer door de ooit als autoluw verkochte wijk Poelgeest. Daarom was de gemeente vast van plan om aan de Oegstgeestse kant van de tunnel een spitspaal neer te zetten, zodat op drukke uren alleen alarmdiensten, fietsers en voetgangers heen en weer konden. Vorig jaar gaf de Oegstgeestse gemeenteraad een petitie aan de Leidse collega’s om de aanleg van de tunnel stop te zetten.



DONDERDAG 28 september 2006
Scepsis over oplossing 'tunnelruzie'

Terug naar persoverzicht

Aan weerszijden van de gemeentegrens heerst voorzichtigheid over een mogelijke oplossing voor het 'tunnelconflict' tussen de Leidse Merenwijk en de Oegstgeestse wijk Poelgeest. In een bestuursovereenkomst wilden de gemeenten dinsdag spijkers met koppen slaan over een aantal oude grensconflicten.

Het schrappen van de tunnel zou een van de doorgehakte knopen zijn, zeggen bronnen. Leiden zegde de presentatie van het akkoord echter op het laatste moment af omdat er nog vraagtekens waren over details.

Zou de omstreden tunnel echt van de tekentafels verdwijnen, dan is dat 'goed nieuws', zegt Guido Terpstra van de ChristenUnie in Leiden. Zijn partij was met de SP de enige tegenstander van de aanleg. ,,Maar een besluit is pas een besluit als het is besloten.''

Ralph van den Hoek van de Oegstgeestse VVD hoopt ook dat de tunnel er niet komt. ,,Het scheelt Oegstgeest flink wat geld, maar Leiden levert het ook nogal wat op. Ik ben erg benieuwd wat de gemeenten afgesproken hebben over deze en andere kwesties.''


WOENSDAG 18 oktober 2006
Brug in plaats van tunnel

Terug naar persoverzicht

Gemeenten leggen ruzie bij
DOOR BINNERT GLASTRA


LEIDEN/OEGSTGEEST - De nieuwe Oegstgeeste wijk Poelgeest krijgt geen tunnel richting de Leidse Merenwijk, maar een brug richting Oegstgeesterweg. Dat zijn Leiden en Oegstgeest gisteren overeengekomen. Hiermee leggen de twee gemeenten een al jaren durende ruzie bij en besparen 1,7 miljoen euro.

Leiden en Oegstgeest ruziën al jaren over de al sinds 1995 geplande tunnel tussen de twee gemeenten. Leiden wilde de verbinding tussen Merenwijk en Poelgeest graag, maar Oegstgeest werd steeds banger voor sluipverkeer. Nadat een arbitragecommissie bepaalde dat Oegstgeest moest meewerken, besloot die gemeente dan een spitspaal te plaatsen waarmee de tunnel voor Leiden weer minder nuttig zou worden.

Net nu Leiden zou gaan beginnen met de bouw, schrapt de gemeente de tunnel. Het nieuwe Leidse college vindt het een fikse ruzie allemaal niet waard. „We hebben er nog eens naar gekeken en de tunnel zou mooi zijn, maar niet strikt noodzakelijk", zegt de Leidse verkeerswethouder John Steegh. „We zetten nu een streep onder het verleden", vult zijn collega Mare Witteman (ruimtelijke ordening) aan. „Dit is de basis voor meer samenwerking. We hebben elkaar nu en in de toekomst nodig voor hogere doelen, zoals de Rijn Gouwe Lijn west." Jan Nieuwenhuis, voorzitter van de wijkvereniging Poelgeest, is verheugd over de gemaakte afspraken. „Het bestuur ziet nu met nog meer vertrouwen de verdere realisatie van onze prachtige wijk tegemoet."
De brug die de tunnel als ont-sluitingsweg van Poelgeest vervangt, komt in het verlengde van de Hugo de Vrieslaan te liggen en sluit aan de andere kant van de Haarlemmertrekvaart aan op de Oegstgeesterweg. De brug kost naar verwachting 3,5 miljoen euro, de tunnel stond in de boeken voor 5,2 miljoen. Het resterende bedrag wordt verdeeld. Leiden houdt circa een half miljoen over om anders uit te geven, Oegstgeest kan het verwachte tekort van de bouw van Poelgeest met een miljoen terugbrengen tot 15,2 miljoen. De provincie, die ook zou meebetalen aan de tunnel, bespaart ook een paar ton.

De overeenkomst is nog niet officieel, de gemeenteraden van Leiden en Oegstgeest moeten zich er nog over uitspreken. Vervolgens treden alle normale procedures in werking, zodat het nog jaren kan duren voordat de bouw van de nieuwe brug daadwerkelijk kan beginnen.

Behalve de tunnelruzie hebben de twee buurgemeenten ook het conflict opgelost over drie bestaande bruggen (Vissersbrug, Poelgeesterbrug en Kwaakbrug). Leiden heeft het deel van de Haarlemmertrekvaart over Oegstgeests grondgebied verkocht aan ondernemer Menno Smitsloo, en sindsdien twistten de drie partijen over de vraag wie opdraait voor de onderhoudskosten aan bruggen en walkanten. Dat wordt Oegstgeest.


WOENSDAG 18 oktober 2006
In autoluw Poelgeest rijden ze als gekken

Terug naar persoverzicht

DOOR JEROEN BORDEWIJK
OEGSTGEEST - Dat er geen tunnel mocht komen, daar was Poelgeest het over eens. Maar over tal van andere verkeerskwesties zitten de bewoners nog lang niet op één lijn, zo bleek gisteravond tijdens een discussiebijeenkomst in de raadzaal. Wel zorgde het schrappen van de gehate tunnel naar de Leidse Merenwijk, die de milieuwijk Poelgeest door al het sluipverkeer resoluut van het predicaat autoluw' zou afhelpen, voor een opperbeste stemming.
De vraag is echter hoe autoluw de wijk, waar je nergens harder mag dan dertig kilometer, nu is. „Op de Hugo de Vrieslaan rijden ze als gekken", riep een mevrouw. „Ze halen zelfs in over de stoep." Iemand anders meende dat het snelle rijgedrag komt door de vele drempels in de rest van de wijk, die niet bij iedereen populair zijn. „Op de Hugo de Vrieslaan mogen ze eindelijk." Toch zijn het juist de drempels die Poelgeest autoluw houden. Er is dan ook bijna niemand die de drempels, waarvan er alleen al op de Jac. P. Thijsselaan meer dan vijftig staan, weg wil hebben. Dat was tenminste de uitkomst van een van de stemmingen, waarbij aanwezigen groene en rode kaartjes omhoog mochten houden.
Zonder tunnel is er nagenoeg uitsluitend bestemmingsverkeer in Poelgeest. Bewoners hebben daarom hooguit last van elkaar, zou je zeggen. De discussie ging gisteravond veel over hun eigen
mentaliteit. „Poelgeestenaren moeten vaker de auto laten staan", was een stelling die meer dan tachtig procent van de aanwezigen onderschreef. Om dat te toetsen, stelde onafhankelijk discussieleider Frank Ratelband een andere vraag: wie is er vanavond met de fiets gekomen? Maar inderdaad, er stonden veel fietsen buiten.

Binnenkort valt de beslissing over de zogeheten Holle Mare'route, een extra verbinding die het verkeer in Poelgeest gelijkmatiger verdeelt en volgens voorstanders de wijk veiliger en 'beter befietsbaar' maakt. Maar ook gisteravond wezen tegenstanders op de nadelige effecten voor het groen. Projectleider Nico Dost en verkeersdeskundige van de gemeente Oegstgeest Floor Vergunst, meenden bovendien dat de Holle Mare route minder effectief is, nu er in plaats van de tunnel een brug komt als extra ontsluiting van de wijk, tussen de Hugo de Vrieslaan en de Lange Voort. Zo'n zeventig procent van de bewoners wil de route uiteindelijk wel, zo bleek uit alweer een stemming.

Voor wethouder De Kok (CDA), die aan het begin van de avond applaus oogstte door over de afgeblazen tunnelplannen te vertellen, is de nieuwe route nog geen uitgemaakte zaak. „En ik merk dat de verkeersveiligheid op de Hugo de Vrieslaan een probleem is, vatte hij de avond samen. Er komt nog een officiële inspraakavond over het verkeer in Poelgeest.


DONDERDAG 19 oktober 2006
Tunnel van de baan

Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

Geld vrij voor brug over Haarlemmertrekvaart

Er komt geen tunnel tussen de wijken Poelgeest en de Merenwijk. Na een aantal grimmige jaren van getouwtrek tussen de gemeenten Oegstgeest en Leiden is nu, mede door de komst van een nieuw Leids college, de vrede getekend. Van het geld dat vrijkomt nu de tunnel afgeblazen is, wordt er als tweede ontsluiting van de wijk Poelgeest een brug over de Haarlemmertrekvaart gebouwd.

Gisterenmiddag hebben de colleges van de beide gemeente in een goed gesprek 'een streep onder het verleden gezet'. "We moeten anders met elkaar omgaan", zei wethouder de Kok na het tekenen van de bestuursovereenkomst. "Na een tijd van tunnelvisie wordt het nu tijd voor bruggen bouwen". Zijn Leidse collega Witteman benadrukte dat beide colleges nu vooral wilden doen 'wat goed is voor de bewoners'. Dat zijn voorganger een hele andere visie over de tunnel had leek te verdwijnen naar een ver en grijs verleden, ook al leek slechts een aantal maanden geleden de komst van de tunnel een voldongen feit. Wethouder Steegh (Leiden) legde uit dat er nogmaals goed bekeken was 'hoe hard de tunnel nodig was'. "De conclusie was dat het wel mooi zou zijn als hij er was, maar niet strikt noodzakelijk. We vonden het niet reëel om ons gelijk te halen". Wat de colleges betreft is er niet alleen een overeenkomst ondertekend, maar is er ook een tijdperk van samenwerking aangebroken.

Brug
Door het niet bouwen van de tunnel (een besparing van zeker 5,3 miljoen euro) komen er voor beide gemeenten gelden vrij die besteed gaan worden aan de bouw van een nieuwe brug over de Haarlemmertrekvaart. De brug zal voor een betere ontsluiting van Poelgeest en het Trekvaart-plein zorgen. De uitgang van de wijk komt in het verlengde van de Hugo de Vrieslaan en aansluitend op de Oegstgeesterweg. De brug wordt met alle bijbehorende werken (twee kleine bruggen over slootjes, opritten, wegaansluitingen, rotonde op de Oegstgeesterweg e.d.) aangelegd door de gemeente Leiden. De brug is geschikt voor autoverkeer, openbaar vervoer, fietsers en wandelaars. Ook oude afspraken met betrekking tot de Haarlemmertrekvaart zijn komen te vervallen. Nieuwe afspraken leggen vast dat de bruggen in de Haarlemmertrekvaart(weg) (de Vissersbrug, Poelgeesterbrug en Kwaakbrug) opgeknapt zullen gaan worden. Het onderhoud van de bruggen zal voortaan de verantwoordelijkheid van Oegstgeest zijn. Om de overeenkomst compleet te maken hebben Leiden en Oegstgeest ook afgesproken om te onderzoeken of de Broekwegtunnel (sociaal) nog veiliger gemaakt kan worden.


Nu kan ik hier een sjagerijnig commentaar op geven. Doe ik niet. Echt, ik vind het een volwassen besluit om nu, als buurgemeentes, samen te werken. En de problemen die nu weer ontstaan komen we ook wel weer te boven. Want hoe leuk vinden de bewoners van de zuidkant van de Hugo de Vrieslaan het, als het daar opeens niet doodlopend maar doorgaand wordt? En de bewoners van de woonboten. Of de Kwaakbuurt.
Ach, de planschade kan ook wel uit de besparing.

Maar geen tunnel, dan zeker geen winkels. Nu is dit een jonge wijk met jonge mensen, jonge benen of één of meer auto's. Dus boodschappen doen is geen probleem. Maar wat als je 75 bent? Er zijn nu erg weinig (geen) voorzieningen. En die bus is ook al niks.

Maar ik zou niet sjagerijnig doen... Wat heeft die tunnel, die niet komt, nu al gekost? Was dat van mijn belastinggeld, of het Uwe? De ruzieënde en vertrokken bestuurderen zouden op hun WW-suppletie gekort moeten worden totdat het bedrag vereffend is.

Vrolijke dingen dan. Neem het verkeerscirculatieplan. Gebaseerd op een tunnel. Wat kostte dat oude plan eigenlijk? En het nieuwe, want nu is er geen reden meer voor een lange tour door de wijk. Sterker nog, nu er alleen bestemmingsverkeer komt, moet je het verkeer spreiden, zeggen de deskundigen. Maar kan dat nog? En wat kost dat dan?

Nogmaals, Leiden, Oegstgeest, gefeliciteerd met het besluit samen te werken. Die ruzie was eigenlijk erg kinderachtig nietwaar? Maar wat heeft dat stoere gedrag van de vroede vaderen een hoop geld, energie en ergenis gekost.

Van harte hoor, ik ben er blij om. Maar mijn blijdschap wordt echt nog steeds overschaduwd door de wetenschap dat er tonnen aan gemeenschapsgeld is verspild.