Plaatjes uit Poelgeest 2006 Zomaar wat leuke plaatjes en enkele verbeterpunten. Klik op de kleine foto voor een groter exemplaar foto's en tekst: © 2006, Wim Schaasberg De oudste foto's staan onderaan. Zo zie je direct wat nieuw is, maar als je alles wilt lezen: onderop beginnen |
30 september 2006 |
De
gemeente heeft weer nieuw hobbels laten aanbrengen op de Lange Voort langs
Poelmeer. Ik woon in de Renbaan-Zuid, ik heb nu 18 verkeersdrempels waar
ik overheen moet kruipen voordat ik op mijn parkeerplek sta. Ik ben toch nog een gelukkig mens: de toekomstige bewoners van de Rietkaag komen makkelijk tot het dubbele. |
30 september 2006 |
De
wijk uit, de rotonde bij de Abtspoelweg. ik tel acht borden of aanwijzingen
op 4 paaltjes. Op de weg staat ook nog één en ander. Ik
vind trouwens Oegstgeest een dorp met erg veel gebod, verbods en aanwijzingsborden.
Veel meer dan bijvoorbeeld in Warmond en Leiden. |
30 september 2006 |
Deze
pseudowegversmalling met carterbreker is ook nieuw op de Lange Voortse
strip. Maar die kan ik met de auto makkelijk ontwijken als ik rechts de daar fietsende scholieren de berm intoeter en de hobbel ontwijk via het fietspad. |
Een puzzel. Omdat hier het trottoir doorloopt en de weg verhoogt is, mag je hier spreken van een uitrit. Als je op de Lange Voort rijdt, de wijk uit, dan kom je dit aan je rechterhand tegen (Reinier van Kampenhoutlaan). Maar omdat het een uitrit is, heeft rechts geen voorrang en kan je (met 30) fijn doorrijden. Dat was even verderop ook zo bij de kruising met het A. Bijlhof, maar nu, na de nieuwe hobbel, niet meer. Verwarrend? |
|
30 september 2006 |
Hier mag alleen bouw en vrachtverkeer door. (Daar zijn 2 borden voor nodig). Andere voertuigen mogen hier niet in. Ook fietsers niet, want dat rechterbord staat langs het fietspad. Toch verwacht de wegbeheerder hier fietsen, want een meter verder staat dat dit een fietspad is. Met zo'n voorangsbord, voor fietsers, gezien de plaats. Fietsers moeten nog wel twee keer Russische roulette spelen met het bouw en vrachtverkeer. | 30 september 2006 |
Een
andere puzzel. Als je in de Cornelis van Steenishof bent, mag je, met
een voertuig op meer dan twee wielen, niet naar de Hugo de Vrieslaan.
Volgens dat bord is dat weggetje gesloten voor auto's. Maar dan moet zo'n
bord ook aan de andere kant staan. Want gesloten is gesloten en niet half
open. Daar zijn weer andere borden voor. Maar geen bord te zien hoor.
De eigenaar van de Volvo heeft het bord niet gezien of gokt, net als de eigenaar van de Volkswagen en de Mercedes op een soepel handhavingsbeleid. |
30 september 2006 |
Dit
stukje A.W. van Bosselaan is erg leuk 's ochtends vroeg als de wijkbewoners
de wijk uit gaan en de ouders van de schoolkinderen hun kroost komen
brengen. Vijf keer een flessehals waar geduld en beleefdheid op de proef
worden gesteld. Want zonder borden gaat de auto voor die het eerst bij
de hobbel is. vervolg-> |
Wegbeheerders kunnen aansprakelijk worden gesteld voor een ongeval als blijkt dat een slecht wegontwerp de oorzaak is. | De
fietsers zijn echt de dupe. Die moeten dus ook meeconcureren, want ze
kunnen niet om de belemmering heen zoals op de Lange Voort. |
23 juli 2006 |
Het
kunstwerk is op 12 juli 2006 in gebruik genomen. Een mooi stuk hout, met
als enige functie helaas een visuele. Net als de molen speelt dit rad
geen rol in de waterloop, maar staat er voor de sier. Ik vind het erg mooi geconstrueerd maar heb toch een kriebelig gevoel. Net als de molen (waar ik ook zeer verguld mee ben) kost dit kunstwerk ongeveer € 300.000 |
23 juli 2006 |
Dan
staat er dus meer dan 6 ton aan onderhoudsgevoelige, mooie, onrnamenten
in de wijk. |
10 juni 2006 |
Vrolijke zaken deze keer. De molen het Poeltje, werd feestelijk geopend. In het bijzijn van tal van beroemdheden, Nico Dost, de heer Zwetsloot, Tine Neetelenbos en de hele Rijnlandse molenstichting. Op de achtergrond de Rietkaag in aanbouw | 10 juni 2006 |
Veel
van de molen is vernieuwd. En hersteld in oude staat. Dit is bewaard.
De gevelsteen. |
27 april 2006 |
Omdat
de hoofdas nog niet af was en de tijdelijke weg door de voortuin van het
nieuw op te leveren huis liep, is deze briljante oplossing bedacht. Hier kruisen bouw en wijkverkeer elkaar op een éénbaans weggetje. En de fietsers moeten deze weg twee (!!!) keer op 10 meter kruisen. Welke microcefaal heeft dit verzonnen? |
27 april 2006 |
De
truckchauffeurs willen, terwijl ze schaften in de keet, hun autootje graag
voor de deur parkeren. En ze gaan zo weer weg, dus de motor hoeft niet
uit. Enkele wijkbewoners willen met de auto de wijk uit, maar wijken uit voor de vrachtauto's.. Het bouwverkeer neemt de verkeerde weg (en rijdt de fotograaf bijna van de sokken). Een fietser, verdwaast door al dat geweld, zoekt een veilig heenkomen. Het levert een mooi plaatje op. Er zijn gelukkig geen gewonden gevallen. |
11 maart 2006 |
Er is een Berlijnse muur opgetrokken tussen het bouwverkeer en het wijkverkeer. Goed zo, want ik heb al enkele verdwaalde grote trucks gezien die met een zwetende chauffeur achter het stuur probeerden Poelgeest via de betonblokken te ontsnappen. | 11 maart 2006 |
Maar ja, dan moet al het wijkverkeer toch door deze sluis. Want de bewoners van Poelgeest Noord namen maar al te graag de bouwweg om snel thuis te zijn. Helaas. Iedereen door deze fuik. Ik heb al taxi's gezien die zich de oude sluipweg nog herinnerden. En hopeloos stranden in de bouwblubber. |
28 februari 2006 |
Alle gekheid op een paaltje: Er zitten lekken in de leiding van de stadsverwarming. Ergens spilt heet water onder de grond. In de zoektocht naar het gat werd de waterleiding geraakt. Die lag te hoog volgens de werknemers van DZH. Vandaar de waterplas. Overigens konden ze de leidingen en afsluiters niet goed terug vinden op hun elektronische kaarten. | 28 februari 2006 |
Kortom,
de soap gaat door. Helaas is er maar één ontsluitingsweg
en zijn we overgeleverd aan de nukken en luimen van alle firma's en instanties
die hier iets te doen hebben (Nuon, Jos Jansen, DZH etc.). O ja, de gemeentelijke opzichter vond dit allemaal prima opgelost tot nu toe. |
28 februari 2006 |
Jullie zullen het wel gezien hebben. De gemeente is al begonnen met de verkeersremmende maatregelen. En het werkt uitstekend. Twee keer een wegversmalling waarbij de voorrang in beide vernauwingen tegengesteld geregeld is. Briljiant bedacht van de gemeentelijke verkeersdeskundige. Je bedenkt je wel twee keer voor je met de auto de wijk in of uit gaat. |
28 februari 2006 |
Alsof dat niet genoeg is, is er in plaats van een spitspaal een spitspoel gemaakt. De ouders met een 4x4 zijn hier wel in het voordeel. De PC Hoofdstraat tractoren gaan hier lachend doorheen. Het is zelfs leuk. Ik heb gehoord dat ze a.s. zondag hier een 4x4 rally gaan houden. |