De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders
vermeld). |
woensdag
16 februari 2005
Commissie vergadert over bestemming 'boerderij Zwetsloot' nabij Poelgeest
Uit: Witte Weekblad
Terug
naar persoverzicht |
'Het
moet vooral zoveel mogelijk opbrengen'
Oegstgeest -
Vlakbij de wijk Poelgeest, op Warmonds grondgebeid kocht de gemeente Oegstgeest
in 1997 'boerderij Zwetsloot' aan met het doel er een Milieu Educatief
Centrum te vestigen. In de afgelopen jaren, tijdens een zoektocht naar
een passende herbestemming voor deze locatie, hebben zich bij de gemeente
zes geïnteresseerden gemeld met plannen voor het terrein.
Een deel van de plannen werd al snel afgekeurd vanwege het afwijken van
het bestemmingsplan voor deze groene polder; de nieuwe functie moet maatschappelijk
zijn, en passend in de natuurlijke omgeving. Tijdens de commissievergadering
'Ruimte en Groen' van afgelopen woensdag lichtten een aantal van deze
initiatiefnemers hun plannen toe.
De heer De Vos zou op het terrein graag een historisch werfje in combinatie
met een houtloods, een Natuuren Milieu-Educatie Centrum en een beheerderswoning
gerealiseerd zien. Volgens hem zou een dergelijk werfje prima passen in
een 'omgeving waar het vroeger wemelde van de kleine werfjes. „In bijvoorbeeld
Giethoorn wordt het erfgoed gekoesterd, dat moeten wij hier ook doen,"
aldus De Vos. „Verder is het erf van de boerderij groot genoeg, zodat
we niet hoeven te kiezen tussen het één of het ander. Verschillende
individuen kunnen als gelijkwaardige partijen functioneren op het terrein."
Ook De heer Lafeber presenteerde zijn plannen voor het boerenerf. Hij
zou er graag een leerwerkboerderij met dienstwoning, kunstatelier en galerie
(ook met dienstwoning) zien komen. Ook zou er ruimte moeten zijn voor
een NMEC (milieu educatie centrum) en voor praktijklokalen van het Wellant
College. Op deze manier kunnen er op het terrein projecten ontwikkeld
worden voor samenlevingsopbouw, educatie, kunst en cultuur, en recreatie.
Een heel compleet pakket dat de commissie erg aansprak. Zo was de heer
Van der Post verheugd dat er nu een voorstel op tafel lag dat voldeed
aan de voorwaarden, zowel maatschappelijk als financieel. Wel vroeg hij
zich, net als de andere commissieleden af of de partijen 'Lafeber' en
'De Vos' niet tot elkaar te brengen zijn, ondanks dat initiatieven om
een samenwerking tussen hen te bereiken in het verleden mislukten. „Er
is al veel gepraat met de partijen," sprak wethouder De Ruijter,
„omdat we toch datgene moeten kiezen wat het dichtst in de buurt van het
bestemmingsplan van Warmond komt, zijn we in ons eerste voorstel terecht
gekomen bij mijnheer Lafeber."
De VVD-vertegenwoordiging in de commissie ging minder in op de inhoudelijke
kant van de zaak. „Het zijn allemaal leuke plannen, maar de enige taak
van het College is het verkopen van deze locatie voor een zo hoog mogelijk
bedrag!" aldus de heer Van den Hoek, „aangezien de boerderij op het
grondgebied van Warmond ligt doen wij nu werk voor hen." Verder stoorde
het de VVD dat voor de huidige plannen de grond-opbrengst bij lange na
niet oplevert wat er in een eerdere fase genoemd werd (toen in relatie
tot het bouwen van recreatiewoningen)."
„Is wat de heren bieden maximaal?" vroeg de partij zich al ergerend
af, „toen was er sprake van veel en veel en veel meer geld! Destijds noemde
het College een bedrag dat kant noch wal raakte, waardoor we rekening
hebben gehouden met veel meer inkomsten." Wethouder De Ruijter legde
uit dat vanwege het bestemmingplan bepaalde mogelijkheden zijn uitgesloten.
„Er is vroeger besloten hoe er met de polders omgegaan moet worden. Warmond
heeft ons bij de les gehouden." „Verder zijn de biedingen door de
partijen los van elkaar gedaan." Duidelijk is dat op financieel gebied,alles
op orde moet zijn willen de plannen doorgang vinden. Het project moet
immers alleen geld opleveren en niets extra kosten. De heer de Blaeii
van het CDA vroeg zich dan ook af wat de plannen netto opbrengen voor
de gemeente. „Wie betaalt de verlichting en de infrastructuur? Bestaat
er zekerheid over de participatie van partijen zoals het Wellant College?
En beïnvloedt dat de hoogte van de grondopbrengst?" Ook wilde
hij de garantie dat bij het mislukken van de plannen de gemeente Oegstgeest
de eerste kandidaat zou zijn om het geheel terug te kopen.
Als reactie hierop liet De Ruijter weten dat er al veel discussies gevoerd
zijn, dat het College veel geprobeerd heeft maar dat de bedragen die nu
genoemd worden 'het zijn'. Veel plannenmakers kregen bij de gemeente Warmond
nul op het request vanwege het bestemmingsplan, veel andere mogelijkheden
dan die er nu voorliggen zijn er dus niet. Vanwege de druk van de Commissie
zal de gehele raad zich volgende week toch nogmaals over het onderwerp
buigen, maar niet nadat er een aangepast voorstel op tafel ligt. Het uiteindelijke
voorstel zal afhangen van de uitkomst van de hopelijk vruchtbare discussie
tussen de heer De Vos en Lafeber die op aandringen van de Commissie toch
nogmaals plaats zal vinden.
|
donderdag
17 maart 2005
Tekort Poelgeest nauwelijks lager
Terug
naar persoverzicht
|
OEGSTGEEST
- Oegstgeest moet haast maken met een nieuwe bezuinigingsoperatie. Het is
niet gelukt om het hele miljoenentekort weg te werken dat met de aanleg
van Poelgeest is ontstaan. Het negatieve saldo bedraagt nu ruim zestien
miljoen. Voor meer dan de helft van dit bedrag is nog geen oplossing gevonden
in de begroting.
Oegstgeest krijgt het niet voor elkaar om Poelgeest op 1 januari 2006
compleet op te leveren. De aanleg van de wijk loopt minimaal een jaar
vertraging op. Tijd kost geld, geeft wethouder De Ruijter aan die met
een beschuldigende vinger naar de gemeenteraad wijst. De volksvertegenwoordigers,
met uitzondering van zijn partij, het CDA, hebben indertijd de bouwplannen
voor een tunnel onder het spoor getorpedeerd. Dat leverde een groot conflict
met Leiden op. Het heeft maanden geduurd eer dat meningsverschil was uitgevochten.
Het bouwplan voor
de Clusiuslaan hangt nauw samen met de tunnel. Omdat niet duidelijk werd
wat er met de doorgang onder het spoor ging gebeuren, heeft het bouwplan
bijna twee jaar in de bureaulade gelegen. Nu het weer op tafel ligt, durft
projectleider Dost het niet goed te keuren. Een aantal huizen komt te
dicht op bestaande woningen te staan. Verder is het de vraag of voor de
supermarktruimte wel een huurder is te vinden. De Spar, de enige kandidaat
voor de winkel, stelt als harde eis dat de tunnel open blijft voor alle
verkeer. Op die manier kan de winkel ook klanten trekken uit de Leidse
Merenwijk. Bewoners van Poelgeest willen dat de tunnel wordt afgesloten
tijdens de spits om sluipverkeer te voorkomen.
Oegstgeest stond in
2003 op zijn achterste benen stond toen duidelijk werd dat Poelgeest het
dorp een miljoenendebacle bezorgt. Vorig jaar durfden de raadsleden nog
de hoop te koesteren dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Nu blijkt
dat de gemeente in staat is geweest om in twee jaar tijd drie miljoen
euro in te lopen op het tekort. Geen resultaat om over naar huis te schrijven,
liet oppositiepartij VVD gisteravond doorschemeren op de commissievergadering
van ruimte en groen. Ook Leefbaar Oegstgeest trok flink van leer. Fractievoorzitter
Van Weeren benadrukte dat hij zich grote zorgen maakt over de financiële
positie van de gemeente.
De vraag is waar Oegstgeest
de 6 miljoen vandaan moet halen waarvoor in de begroting nog geen bezuinigingsposten
zijn gevonden. VVD-leider Huizing vroeg het college haast te maken met
de aanpak van dit probleem. ,,Een buitengewone lastige erfenis voor uw
opvolgers als u nu niet snel met bezuinigingsvoorstellen komt'', bulderde
hij tegen wethouder De Ruiter.
Nancy Ubert
|
donderdag,
24 maart 2005
Plankosten lopen door tunnelkwestie nog jaar door
Uit: Oegstgeester
Courant
Terug
naar persoverzicht
|
Opnieuw
tegenvallers in exploitatie Poelgeest
Door:
Inge Ruhaak
Vorig jaar koesterden
de lokale bestuurders, door opschoning van de grondexploitatie en de resultaten
van aantal ombuigingen, nog enige hoop, maar dit jaar blijken de resultaten
van de ontwikkeling van de wijk Poelgeest opnieuw tegen te vallen. Hoewel
de cijfers vertrouwelijk zijn moet er rekening gehouden worden met een
eindresultaat van 16 miljoen Euro negatief. Alle partijen beoordeelden
de gepresenteerde exploitatie als 'helder'. Maar met name LO en de VVD
noemden het oplopende tekort, dat vooral op het conto van de, naar aanleiding
van de tunnelkwestie, langere doorlooptijd van het project geschreven
kan worden, teleurstellend.
Omdat het negatieve exploitatieresultaat per l januari 2007 opgenomen
moet worden in de Oegstgeester begroting wil VVD-fractievoorzitter Huizing
dan ook dat projectwethouder De Ruijter (CDA) met een publieke mededeling
komt over de wijze van dekking van het tekort. Voor de helft van de negatieve
eindwaarde is al een voorziening opgenomen, voor de andere helft nog niet.
De VVD wil bovendien niet dat de wethouder de ontwikkeling van Poelgeest
volgens het oorspronkelijke plan afrondt. „Dat betekent", zei fractievoorzitter
Huizing, „dat er nu even geen fietsbrug komt. We maken eerst alles af,
pas dan is er ruimte voor andere dingen." Het CDA, op haar beurt,
is wel een voorstander van de komst van een fietsbrug, en had er al een
post voor opgenomen willen zien in het exploitatieoverzicht. Volgens wethouder
De Ruijter is de realisatie van een dergelijke brug, ter hoogte van de
voormalige bouwbrug, inmiddels aan de orde geweest in overleg met de gemeenten
Leiden en Warmond. Een dergelijke langzaam verkeerroute gaat naar alle
waarschijnlijkheid onderdeel uitmaken
van het op korte termijn te ontwikkelen verkeerscirculatieplan.
Sfeer
Wethouder De Ruijter wees de commissie er op dat de langere doorlooptijd
van het project is veroorzaakt doordat de raad de realisatie van de autotunnel
wilde verhinderen. „Als Oegstgeest de tunnel wel had gewild, was de Clusiuslaan
er nu allang geweest", legde de wethouder uit. Ook de aan te leggen
bouwweg zorgt voor extra kosten.
Volgens LO-fractievoorzitter Van Weeren betekent de langere doorlooptijd
een jaar langer een 'aanslag op het woonplezier'. Naar de mening van PrO-raadslid
Van der Post wordt door de gemeente 'te vaak iets aangekondigd wat vervolgens
niet wordt uitgevoerd. Vervolgens loopt iedereen weer te kankeren in de
wijk. Het lukt maar niet om de stemming omgebogen te krijgen'. Van Weeren
(LO): -,,Het gevoel wordt alleen positief wanneer je daadwerkelijk resultaten
haalt." Wethouder De Ruijter: „Deze opmerkingen over de sfeer in
de wijk trek ik me bijzonder aan."
|
donderdag,
24 maart 2005
VVD blijft bij hogere opbrengst voor boerderij Zwetsloot
Uit: Oegstgeester
Courant |
LO zet nu vraagtekens bij dienstwoningen
Door: Inge Ruhaak
De VVD houdt
vast aan haar mening dat het wethouder De Ruijter (CDA), gezien de belangstelling
van twee gelijk opbiedende kandidaten, moet lukken een hogere opbrengst
voor boerderij Zwetsloot te genereren. De gemeente kocht de boerderij
een aantal jaren geleden met het doel er een milieueducatief centrum te
realiseren. Om financiële redenen ketste dit plan vervolgens af.
De gemeente wil de op Warmonds grondgebied liggende boerderij nu verkopen,
waarbij, op grond van een voorlopig Warmonds bestemmingsplan, een maatschappelijke
doelstelling als voorwaarde geldt.
„Een dergelijke voorwaarde kost nu eenmaal geld", verklaarde het
CDA-raadslid De Blaeij vorige week nogmaals de een stuk lager dan vorig
jaar nog voorziene opbrengst van de boerderij. Tijdens de besprekingen
rond de ombuigingen ter dekking van het financiële gat van Poelgeest
schatte wethouder De Ruijter de opbrengst ' nog op circa anderhalf miljoen.
De beide gegadigden voor de locatie, maatschappelijk ondernemer Cock Lafeber
en historisch botenbouwer Alexander de Vos, hebben er nu ieder nauwelijks
de helft voor over. Ondanks intensief overleg, tot op de middag van de
vergadering van de commissie Ruimte & Groen, is het de wethouder nog
niet gelukt met name de VVD er van te overtuigen dat een keuze voor het
plan van ondernemer Lafeber voor een leerwerkboerderij de juiste is.
Toch wil De Ruijter op korte termijn de knoop doorhakken, omdat Lafeber,
zoals de wethouder het uitdrukte, 'een groep mensen om zich heen verzameld
heeft die zo langzamerhand ook wel eens haring of kuit willen. Als we
te lang blijven aarzelen springt het straks nog af."
De VVD is voor het optimaliseren van de opbrengst. Dat is logisch wanneer
twee plannen binnen een bestemmingsplan passen en beide sympathiek zijn.
Wethouder De Ruijter, die enigszins schoorvoetend moest toegeven dat ook
het idee van De Vos binnen het bestemmingsplan past. Zelf had hij op basis
van inhoud, een keuze gemaakt voor de leerwerkboerderij van Lafeber zijnde
het meest uitgewerkte plan. Ook raadslid Papma noemde Lafeber's plan 'breder',
terwijl CDA-er De Blaeij vond dat een maatschappelijke doelstelling net
zo goed in geld zou kunnen worden uitgedrukt'. LO daarentegen noemde deze
opzet nu toch wat 'gekunsteld'. Zo zette raadslid Van Dijk vraagtekens
bij het maatschappelijk belang van een kunstatelier. „Een dergelijk belang
heeft een historisch scheepswerfje dan toch ook?" Ook de ten behoeve
van het atelier voorziene tweede dienstwoning op het terrein lag bij Van
Dijk niet helemaal lekker. „Beheerders van twee jachtwerven in de omgeving
wonen op woonboten, omdat er van Warmond geen dienstwoningen gebouwd mogen
worden. In dat licht gezien komen die dienstwoningen bij Zwetsloot niet
zo aardig over als het op het eerste oog lijkt."
Volgens wethouder De Ruijter wijzen gesprekken die op verzoek van de commissie
met beide kandidaten werden gevoerd om tot een geïntegreerde oplossing
te komen niet in de richting van een positief resultaat. „Tussen beiden
is", zo lichtte de wethouder uit, „geen sprake van synergie."
De VVD bleef bij haar mening nog tot de eerstkomende raadsvergadering,
op 31 maart, te wachten op de bereidheid van de kandidaten om te komen
met een hoger bod. Liberaal fractieleider Huizing, wijzend op de negatieve
resultaten van de exploitatie van Poelgeest: „Een betere opbrengst weegt
voor de VVD sterk mee. Te meer omdat beide plannen op het oog sympathiek
zijn. Richting onze bevolking proberen wij daarom zakelijk te zijn."
|
zaterdag
16 april 2005
Run op 'watervilla's' Poelgeest
Terug
naar persoverzicht |
OEGSTGEEST - Een record in Oegstgeest. Voor de verkoop van 73 woningen
in de Waterbuurt in Poelgeest, zijn de afgelopen weken iets meer dan 1500
informatiebrochures opgevraagd. Toen in de nieuwbouwwijk Kwaakhaven in
de verkoop ging, was de belangstelling ook groot. Maar met de Waterbuurt,
door de projectontwikkelaar de Rietkaag genoemd, stromen de inschrijfformulieren
bij de verkopende makelaars binnen.
De waterbuurt wordt het enige bebouwde stukje in de Veerpolder. De huizen
komen dus aan de buitenrand van Poelgeest te liggen. Wellicht verklaart
dat de grote interesse.
VOF Waterbuurt
(een samenwerking tussen Slokker Vastgoed bv uit Huizen en Proper-Stok
Woningen bv uit Rotterdam) heeft voor het gebied een sjiek bouwplan ontwikkeld.
In totaal komen er 73 huizen. Dat zijn geschakelde, halfvrijstaande en
vrijstaande villa's. De huizen staan langs een lange bomenlaan of op één
van de drie schiereilanden. Dankzij de jaren dertig-architectuur onderscheidt
het buurtje zich sterk van de andere bouwprojecten in Poelgeest. De VOF
typeert De Rietkaag als een kleinschalige villawijk waarin bijna elke
villa anders is.
Begin deze maand
ging de verkoop van start. Tot 22 april klokslag 17.00 uur kunnen geïnteresseerden
hun inschrijfformulieren nog inleveren bij de makelaars Proper Makelaardij
en Proper-Stok Woningen. Voor de villa's geldt de lotingprocedure die
is opgesteld door de gemeente Oegstgeest. De goedkoopste moet een bedrag
van 305.000 euro opbrengen, de duurste kost 709.000 euro.
|
donderdag
12 mei 2005
Weg langs Holle Mare komt er niet
Terug naar persoverzicht |
OEGSTGEEST
- Er komt geen extra weg in de nieuwbouwwijk Poelgeest langs de Holle
Mare. Dat is in ieder geval het standpunt van het college van B en W van
Oegstgeest. Of de inwoners van de wijk hier zo blij mee zijn, is zeer
de vraag. Deze weg zou namelijk een groot deel van het autoverkeer dat
nu nog door de wijk rijdt voor zijn rekening nemen.
Nu de tunnel onder het spoor naar de Merenwijk er zeker komt, pleiten
de bewoners juist extra voor de route langs de Holle Mare. Dankzij deze
weg zou de wijk nog een beetje autoluw blijven.
Tijdens een drukbezochte
informatiebijeenkomst, naar aanleiding van een rapport van het bureau
Goudappel Coffeng over het verkeer in de wijk, zagen de bewoners van de
wijk de bui gisteren al hangen. ,,Onze wijk staat straks volgeplempt met
auto's.'' Maar volgens de gemeente kan een spitspaal uitkomst bieden.
,,Wij stellen voor om tijdens de spitsuren de tunnel af te sluiten. Op
die manier komt er geen sluipverkeer naar de A44 door de wijk.'' Maar
de Poelgeestenaren hebben geen vertrouwen in dit plan. ,,Wat als de gemeente
Leiden een kort geding aanspant? Dan gaat die paal straks weg en zijn
wij gezegend met een autotunnel'', aldus een bewoner.
Een bezorgde moeder
bekeek de problemen vanuit haar kinderen. Ik heb eens even berekend hoeveel
auto's er per uur over de Jac. P. Thijsselaan langs de school van mijn
kinderen rijden. De conclusies zijn schrikbarend. Als de tunnel in de
spits wordt afgesloten zijn het er 543. Als hij open is rijden er 940
voorbij. Wordt de weg langs de Holle Mare echter aangelegd dan rijden
er 50 voorbij. Die cijfers zeggen mij genoeg. 3VO adviseert ouders hun
kinderen niet alleen naar school te laten gaan als ze langs zo'n drukke
weg moeten. Ik ben bang dat ouders straks hun kinderen met de auto gaan
brengen. Dan wordt het nog drukker.''
De gemeente wil de
weg niet aanleggen, omdat hij dat als de verschuiving van de problemen
beschouwt. Daarnaast vindt hij dat een verkeersroute op die plek de relatie
tussen het stedelijke en het landelijke deel van de wijk verstoort. Toch
gloort er voor de bewoners nog een sprankje hoop. De ideeën van het
college van B en W zijn nog niet door de gemeenteraad goedgekeurd.
Marijn Roos
|
vrijdag
13 mei 2005
Te duur station Merenwijk van de baan
Terug naar persoverzicht
|
Te
duur station Merenwijk van de baan
LEIDEN - De kans dat Leiden ooit een station Merenwijk krijgt is volgens
de Nederlandse Spoorwegen nagenoeg nihil. De aanleg van het station is
te kostbaar en het zou de vervoerder te weinig nieuwe reizigers opleveren.
Station Merenwijk is een lang gekoesterde wens van de gemeente Leiden.
,,Maar ik zou er niet te veel op rekenen'', zegt manager public affairs
Yvonne Lentz van NS.
Een nieuw station in de Merenwijk, pal naast de nieuwe wijk Poelgeest,
zou de NS zeker duizend gebruikers per dag opleveren, een voorwaarde die
aan elk nieuw station minimaal gesteld wordt. ,,En waarschijnlijk zelfs
veel meer'', zo hield Lentz de Leidse raadsleden uit de commissie voor
economie en verkeer voor. ,,Maar nader onderzoek heeft uitgewezen dat
vrijwel alle toekomstige gebruikers van station Merenwijk nu al gebruik
maken van de trein. Een nieuw station in de Merenwijk zou dus ten koste
gaan van het aantal reizigers op Leiden Centraal.''
Maar het grootste
probleem wordt gevormd door de aanlegkosten van het station. ,,Daar zou
werkelijk een waanzinnig bedrag mee gemoeid zijn'', zegt Lentz. Dat heeft
vooral te maken van de ligging van de Merenwijk ten opzichte van de spoorlijn.
Vlakbij de Merenwijk maakt het spoor een grote bocht en zijn diverse wissels
van dubbel naar enkel spoor en andersom. ,,Als we daar een station zouden
willen hebben zijn er ontzettend veel aanpassingen nodig. Dat maakt de
aanleg vreselijk duur.''
De aanleg van station
Sassenheim is volgens Lentz 'een heel ander verhaal'. ,,Daar zouden wel
genoeg nieuwe reizigers mee binnenhalen.''
Timoteus Waarsenburg
|
dinsdag
17 mei 2005
Verkeersonderzoek Poelgeest: wel spitspaal, geen Holle Mare Route
Oegstgeest Centraal
Terug naar persoverzicht |
In de goed gevulde
raadszaal van het gemeentehuis presenteert de gemeente Oegstgeest de uitkomsten
van het verkeersonderzoek Poelgeest (Foto: Foto bureau Peter Schipper/Wouter
Keuris)
Oegstgeest-
In de goed gevulde raadszaal van het gemeentehuis in Oegstgeest
presenteerde de gemeente afgelopen woensdag de uitkomsten van het verkeersonderzoek
Poelgeest. Dit onderzoek werd in opdracht van de gemeente Oegstgeest uitgevoerd
door adviesbureau Goudappel Coffeng.
door Annemarie
Clignett
Aan Goudappel Coffeng
(GC) werd gevraagd advies uit te brengen over de gevolgen op de verkeersintensiteit
binnen Poelgeest door het aanleggen van de tunnel van Poelgeest naar de
Merenwijk in Leiden. Vooral de wijkbewoners verwachten dat de tunnel veel
sluipverkeer door de wijk naar de A44 zal genereren. Daarnaast wilde de
gemeente inzicht krijgen in de effecten van de mogelijke alternatieven.
Ook de alternatieven die de wijkvereniging Poelgeest heeft onderzocht
zijn opgenomen in het verkeersrapport. De presentatie van de uitkomst
van het rapport lag in handen van de heer Floor Vergunst, beleidsmedewerker
Verkeer van de gemeente. Nico Dost verwoordde tijdens de bijeenkomst het
standpunt van het College van B&W. De allereerste conclusie die uit
het rapport naar voren komt is dat de verkeersintensiteit in Poelgeest,
die nu alleen door de wijkbewoners zelf veroorzaakt wordt, niet afwijkt,
van de gemiddelde VINEX-wijk. Met andere woorden: Poelgeest is verre van
autoluw. Waar Vergunst aan toevoegt: "U gedraagt zich niet autoluw,
u kunt ook wat minder vaak in uw auto stappen".
GC citeert in haar rapport het ASW 2004 (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen
binnen de bebouwde kom): "Binnen een 30 km/h zone kan ter indicatie
worden aangegeven dat een intensiteit van 5.000 a 6.000 motorvoertuigen
per etmaal acceptabel is. Strikt genomen is er geen sprake van een intensiteitcriterium".
Uit het onderzoek
blijkt dat het effect van de tunnel op het verkeer in Poelgeest aanzienlijk
is (uitgaande van de totaal gerealiseerde wijk: 1.091 woningen in 2015).
Zonder tunnel zouden er op de Lange Voort 7.736 auto's per dag rijden
en door de Clusiuslaan, die toegang geeft tot de tunnel, zouden er 1.174
auto's per dag rijden. Wanneer de tunnel gerealiseerd is stijgt vooral
het aantal auto's per dag door de Clusiuslaan enorm: naar 9.168 auto's
per dag. "En dat leidt tot knelpunten", aldus het rapport. Deze
omvang past namelijk niet bij een woonwijk met een 30 km/h regime. De
woonstraten kunnen het verkeer wel verwerken, maar de leefbaarheid van
de woonwijk staat onder druk. Ook het nemen van snelheidsremmende maatregelen
zullen onvoldoende helpen om het verkeer binnen de wijk te beperken. Uit
modelstudies komt naar voren dat de gemiddelde snelheid van de Poelgeestenaar
door de wijk zo'n 40 km/uur is. Rekening houdend met 10% extra sluipverkeer
in de avondspits komt dit neer op een intensiteit van 5.300 motorvoertuigen.
Bij een snelheid van 30 km/uur (de aanbevolen snelheid voor de wijk) rijden
er ongeveer 4.000 auto's per dag door de wijk. En bij een snelheid van
45 km/uur loopt het aantal op tot zo'n 6.000 auto's per dag.
Tijdens de vragenronde vraagt wijkbewoonster en lid van de verkeerscommissie
binnen de wijk Karin Rosdorff aandacht voor de veiligheid bij de school.
Volgens haar berekeningen zal tijdens de spits het aantal autobewegingen
bij de school uitkomen op ruim 900 wanneer er geen verkeersremmende maatregelen
genomen worden. Met één afgesloten tunnel wordt dit aantal
gereduceerd tot ruim 500.
Het minst totaalverkeer langs de school in de spits wordt bereikt bij
een afgesloten tunnel, een Holle Mare Route en een aansluiting op de Oegstgeesterweg.
Het aantal komt dan uit op 50, wat de veiligheid voor schoolgaande kinderen
ten goede komt.
Effect variant
Volgens het rapport van Goudappel Coffeng zal de aanleg van een Holle
Mare Route juist meer doorgaand verkeer aantrekken. Deze route zal aantrekkelijker
zijn voor het doorgaande verkeer dan de geplande hoofdroute via de Anne
Weber van Bosselaan. De verwachting is dat de wijkbewoners grotendeels
via de Hugo de Vrieslaan, Anne Weber van Bosselaan en de Jac. P. Thijsselaan
zullen blijven rijden. Uitgaande van een belasting van zo weinig mogelijk
woningen is deze variant aantrekkelijker dan de basisvariant. Maar de
woningen aan de Jac. P. Thijsselaan (ten noorden van de Clusiuslaan) en
aan de Lange Voort zullen meer belast gaan worden. Het adviesbureau adviseert
echter om deze oplossing (en ook een oplossing als een eenrichtingscircuit)
niet verder uit te werken omdat het probleem binnen de wijk op andere
straten wordt neergelegd. Het standpunt van de gemeente is om de Holle
Mare Route niet aan te leggen. Dit vanwege de volgens haar vele nadelen
op verkeerskundig, stedenbouwkundig, waterbeheerstechnisch en financieel
gebied.
Extra ontsluiting
Ook zijn de effecten onderzocht bij de aanleg van een extra ontsluiting
naar de Oegstgeesterweg. Daarbij is uitgegaan van twee varianten: bij
afsluiting van de tunnel en bij het openblijven van de tunnel. Bij een
afgesloten tunnel voor gemotoriseerd verkeer is de ontsluiting via de
Oegstgeesterweg voor vrijwel geheel Poelgeest aantrekkelijker dan via
de Lange Voort. De verwachting is dat zo'n 70% via deze extra route zal
gaan rijden. Wanneer de tunnel niet wordt afgesloten zal het sluipverkeer
door de wijk toenemen. De Lange Voort zal dan wel minder doorgaand verkeer
hoeven te verwerken, maar de Clusiuslaan krijgt daarentegen veel meer
verkeer te verwerken. Aanleg of geen aanleg van deze extra ontsluiting,
er dient ook rekening gehouden te worden met veilig fietsverkeer (door
aanleg van gescheiden fietsstroken of door aanleg van een fietsbrug).
Na dit alles te hebben aangehoord spreekt wijkbewoner (sinds kort) Jan
Kraaijenbrink zich uit. Hij pleit voor meer tolerantie van wijkbewoner
naar gemeente en vice versa: "Laten we elkaar niet ophouden door
allerlei procedures. Overleg zo goed mogelijk met elkaar en maak het elkaar
een beetje naar de zin". En naar de gemeente toe heeft hij de volgende
boodschap: "Een goede ontsluiting van en naar de wijk is een basiselement.
Je kunt dan niet aankomen met het argument 'er is geen geld'. Dan maar
een hogere schuld nemen". Nico Dost is het hiermee eens, "niet
begroot" mag geen bezwaar zijn. De gemeente Oegstgeest is in overleg
met de gemeente Leiden om over mogelijkheden te praten. Immers, Leiden
wil ook haar verkeersproblemen oplossen in verschillende wijken. Misschien
is het een heroverweging over de functie van de tunnel waard. Het onderwerp
Verkeersontsluiting Poelgeest wordt in de vergadering van woensdag 18
mei van de commissie Ruimte & Groen besproken (bijeenkomst vanaf 20.00
uur in Het Witte Huis tegenover het gemeentehuis). Tijdens de raadsvergadering
op donderdag 2 juni neemt de gemeente een besluit over de. Holle Mare
Route.
|
dinsdag
17 mei 2005
U gedraagt
zich niet autoluw
Witte Weekblad
(20)
Terug naar persoverzicht
|
Poelgeestenaren
vinden onderzoek niet compleet
'U gedraagt zich niet autoluw'
Oegstgeest
- In het gemeentehuis zijn woensdag de resultaten gepresenteerd van het
verkeersonderzoek naar de verkeersdrukte in Poelgeest mét en zonder
autotunnel naar de Leidse Merenwijk. Een volle raadszaal volgde met aandacht
en spanning de uitkomsten van het onderzoek.
|
|
Per
dag rijden er bijna vierduizend auto's (waarvan zestig procent te
hard!) over de Heukelsbrug vanuit of naar Poelgeest. Zonder beperkende
maatregelen zullen dit er, als de tunnel én de wijk klaar
is, ruim negenduizend zijn. |
|
|
Om
de school te ontlasten van eventuele verkeersdruk hebben wijkbewoners
voorgesteld om een alternatieve 'Holle Mare route' aan te leggen,
langs het riviertje. De route zal de afstand van de tunnel naar
de brug verkorten. De gemeente vindt dit alternatief 'verschuiven
van problemen'. Commissie en de gemeenteraad zullen zich nog over
deze optie uitspreken, (foto Willemien Timmers) |
|
|
Veel
ouders waarvan de kinderen op De Vogels naar school gaan, zijn bezorgd
over de eventuele toename van het verkeer rondom de school. Precies
bij de school moet al het verkeer straks afslaan, (foto Willemien
Timmers) |
door
Willemien Timmers
Goudappel
Coffeng BV, een adviesorganisatie op het gebied van verkeer, vervoer en
ruimtelijke economie, zag een moeilijke taak voor zich: het publiek tevreden
stellen. Overigens was de uitkomst van het verkeers-circulatieonderzoek
al in januari verwacht maar om 'oneffenheden weg te werken' en een 'gedegen
advies te geven' werden nu pas, halverwege mei de resultaten gepresenteerd.
De onderzoekers hadden twee meetpunten in de wijk geïnstalleerd;
één op de Jac. P. Thijsselaan, nabij basisschool 'De Vogels',
en één op de Lange Voort, vlak bij het zwembad Poelmeer.
Op deze punten werden metingen gedaan naar snelheid en hoeveelheid van
het langskomende verkeer. Voor wat betreft de snelheid viel de uitkomst
te raden: in de wijk hield men zich keurig aan de snelheid maar op de
Lange Voort reed zestig procent van de auto's harder dan de toegestane
dertig kilometer per uur. Over de hoeveelheid van de auto's viel meer
te zeggen. Floor Vergunst, van Goudappel Coffeng was duidelijk naar de
Poelgeestenaren op de tribune: „U gedraagt zich niet autoluw." Nu
al, al is de wijk nog niet af, produceert Poelgeest 3933 autobewegingen
(autoritjes) per dag op de Lange Voort. Dat betekent dat elke woning in
de wijk 6,6 keer per dag over de bnig heen óf terug rijdt. Elk
gezin gaat elke dag dus ruim drie keer op stap met de auto, de wijk uit.
De term 'autoluwe woonwijk' past hier dus niet bij. Als Poelgeest af is
wordt dit nog bijna twee maal zo veel! Belangrijk gegeven in dit alles
is wat de ASVV, hét verkeerskundig standaardwerk over verkeersvoorzieningen
binnen de bebouwde kom, zegt over 'dertigkilometer per uur zones': 'Binnen
deze zones is een intensiteit van 5000 tot 6000 motorvoertuigbewegingen
per etmaal acceptabel'. Als Poelgeest helemaal af is, wordt voorspeld
dat er ruim 7700 bewegingen bij de uitgang van de wijk zullen zijn. Zonder
de tunnel zit de wijk dus al aan zijn max.
Tunnel
Natuurlijk kunnen, als de tunnel er is, ook de Poelgeester auto's via
die kant de wijk uit. Dit vermindert de druk op de Lange Voort, maar levert
weer extra Merenwijkers op. In deze situatie zouden er ruim negenduizend
'autobewegingen' over de Lange Voort gaan komen en ruim achtduizend langs
De Vogels. De zorg van de Poelgeestenaren richtte zich vooral op het verkeer
rondom de school. Vandaar ook dat al tijden aangedrongen werd op onderzoek
naar een alternatieve route 'bovenlangs'; de Holle Mare route. Hierdoor
zou al het verkeer niet dé hele slinger door de wijk hoeven te
maken. Het adviesbureau zag in deze route 'geen oplossing op wijkniveau',
en gaf als aanbeveling dan ook om deze optie niet verder uit te werken.
Ook de gemeente Oegstgeest zag deze optie, die vorig jaar door 'de wijk'
werd aangedragen, niet zitten. Zij noemden het 'verschuiven van problemen
binnen de wijk' en een verstoring van het landschap en het waterbeheer.
Ook financieel zagen zij het niet zitten. Door hoge aanlegkosten, mogelijke
planschade en eventuele schadeclaims van de projectontwikkelaar kon het
prijskaartje van deze extra autoweg wel eens erg hoog uitvallen.
Spitspaal
Het plaatsen van een spitspaal leek het bureau het beste alternatief,
waar het college in mee ging. In de spitsuren, nu voorgesteld van 7 tot
9 's ochtends en van 3 tot 7 's middags, zou de wijk moeten worden ontzien
van ongewenst verkeer.
Van de aan de presentatie volgende inspreekruimte werd door de Poelgeestenaren
ruim gebruik gemaakt. Velen voelden het als een 'kat' vanuit de gemeente
dat zij zélf al teveel auto's zouden produceren. „Waar zijn dan
de goede openbaar vervoersvoorzieningen en de veilige en praktische fietspaden?"
vroeg Marcel de Ruiter zich af. Overigens vond Nico Drost, die namens
de gemeente Oegstgeest het woord deed dat er al veel aandacht aan voetgangers
en fietsers was besteed. „O, ja?" mompelde de tribune. Ook voorspelde
hij dat met het gereed komen van meer woningen uit de sociale sector het
aantal auto's per huishouden af zou nemen.
Mevrouw Kraayenbrink uit Poelgeest vond het onderzoek incompleet: „Ik
schrok ervan toen er op de beamer de tekst 'Bedankt voor uw aandacht'
verscheen. Er is nog zoveel méér te onderzoeken!" De
heer Nieuwenhuis liet namens Simontjesveld Zuid weten dat de bewoners
'nog niet aan het einde van hun latijn zijn', en alles in het werk zullen
stellen om via inspraakprocedures en dergelijke zo min mogelijk verkeer
door de wijk te laten gaan.
Poelgeest, dat eerst een kinderspeelparadijs zou worden, dreigt nu dan
toch met steeds meer auto's te maken te krijgen. In de lesbrieven van
de organisatie 3VO wordt, volgens Karin Rosdorff een straat met een verkeersintensiteit
als de Jac. P. Tijsselaan straks zal hebben een 'drukke straat' genoemd.
Als er dan inderdaad meer dan vierhonderd auto's per uur langskomen, krijgen
de kinderen het advies: „Let op! Dit is een; drukke straat. Fietsen en
oversteken is gevaarlijk." Maar heimelijk hopen de inwoners van Poelgeest
dat het nooit zover zal komen. Woensdag 18 mei zal de commissie Ruimte
en Groen zich over het verkeersplan buigen en op donderdag 2 juni zal
de gemeenteraad beslissen of er een alternatieve Holle Mare route door
de wijk moet worden aangelegd.
|
donderdag
19 mei 2005
Leiden wil spitspaal tunnel bespreken in stuurgroepoverleg
Oegstgeester
Courant
Terug naar persoverzicht |
Projectleider
Bost: 'Maatregel past bnnen convenant’
Door: Inge Ruhaak
Volgens
projectleider N. Dost past het plaatsen van een spitspaal in de tunnel
tussen de Leidse Merenwyk en de Oegstgeester wijk Poelgeest binnen het
tussen beide gemeentes opgestelde convenant. De paal moet in de ochtend-
en namiddagspits het doorgaande verkeer tussen Leiden en de A44 weren.
In hoeverre de door Oegstgeest te nemen maatregel met buurgemeente Leiden
is afgestemd, is op dit moment niet geheel duidelijk. Wethouder Ruimtelijke
Ordening Mackay (VVD) stelde 'vol vertrouwen' te zijn, onder de toevoeging
'het komt helemaal goed'. De gemeente Leiden zegt in een reactie de aangedragen
voorstellen voor verkeersafhandeling 'graag' binnen de Stuurgroep Poelgeest,
waarin de gemeentes Oegstgeest, Leiden en Warmond deelnemen, te willen
bespreken. Volgens het Leidse college hebben zowel Leiden als Oegstgeest
belang bij een goede en veilige verkeersverbinding tussen beide wijken.
Volgens projectleider Dost wordt in juli de bouwvergunning voor de tunnel
aangevraagd, en kan, mits bezwaarprocedures niet te veel vertragen, het
werk eind dit jaar starten.
|
donderdag
19 mei 2005
Bewoners Poelgeest voelen niets voor autoroute dwars door wijk
Oegstgeester
Courant
Terug naar persoverzicht |
'Dit
gaat vanzelf goed fout'
Door: Inge Ruhaak
Bewoners van de autoluwe wijk Poelgeest hebben vorige week weinig overeind
gelaten van het standpunt van het college om, conform de bevindingen van
onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, de hoofdontsluitingsroute tussen de
Leidse Merenwijk en de Lange Voort (en vervolgens richting de A44) dwars
door de wijk te laten lopen. Zelfs wanneer de in deze verbinding geplande
tunnel tijdens de spits dicht blijft, zullen tussen acht en negen uur
's ochtends meer dan vijfhonderd auto's de openbare basisschool De Vogels"
passeren. De in groten getale naar de informatieavond opgekomen Poelgeestena-ren
noemden een dergelijke verkeersoplossing 'misdadig' en vroegen zich hardop
af of er eerst een ongeluk moet gebeuren voordat het college de alternatieve
Holle Mare route in overweging neemt. „Dit", zo wisten ze, „gaat
vanzelf goed fout."
Maar volgens de projectleider van Poelgeest N. Dost en gemeentelijk beleidsmedewerker
Vergunst ontstaat, door de plaatsing van een spitspaal bij de tunnel,
juist een acceptabele verkeerssituatie. Doorgaand verkeer wordt op deze
manier tussen zeven en negen uur 's ochtends en tussen drie uur 's middags
en zeven uur 's avonds geweerd. Een dergelijke maatregel scheelt, zo becijferde
Vergunst, duizenden autobewegingen per etmaal door, de wijk.
Projectleider Dost legde er de nadruk op dat het idee voor een Holle Mare
route, die grotendeels buiten de woonwijk om zou moeten lopen, door de
bewoners geopperd is, en niet wordt gedragen door het college. Dost noemde
dit alternatief zowel stedenbouwkundig als verkeerstechnisch 'niet gunstig'.
Bovendien zijn de hoge kosten voor de aanleg, alsmede de kosten voor planschade
en een schadeclaim door de ^projectontwikkelaar niet in de grondexploitatie
meegenomen. Dost en Vergunst konden daarnaast weinig zeggen over de effecten
van een Holle Mare route in combinatie met een spitspaal. „Hoe het autogebruik
zich in dat geval zal ontwikkelen is puur koffiedikkijken." Poelgeestbewoonster,
tevens lid van de Verkeerscommissie, Rosdorff-Molenvelt was daarom zelf
aan het rekenen geslagen. Zij was tot de conclusie gekomen dat, bij aanleg
van de Holle Mare route, het aantal autobewegingen bij de school in de
ochtendspits tot vijftig gereduceerd zou kunnen worden. Rosdorff, deed
vervolgens een oproep aan de raad nog eens goed naar de situatie te kijken.
„Er liggen nu kansen." Rosdorff wees daarbij tevens op het spiraaleffect.
„Wanneer ouders de verkeerssituatie rond een school als gevaarlijk ervaren,
brengen ze hun kinderen liever met de auto." Verkeerscommissielid
M. de Ruiter zag, vooral ten aanzien van de door de wijkvereniging aangedragen
oplossingen, politieke uitspraken in het rapport van bureau Goudappel
Coffeng. Opmerkingen over rechtsongelijkheid in het geval van een pasjessysteem
kunnen', volgens De Ruiter, 'natuurlijk niet'. „Dat is een duidelijke
taak van de raad'. Ook de bewering van Vergunst en Dost dat het aantal
autobewegingen - 6,6 per etmaal per huishouden - in de wijk aan de hoge
kant is, 'ook al is het in sommige nieuwbouwlocaties, bij voorbeeld in
Zeeland, nóg hoger', wekte ergernis op. Zo vinden de Poelgeestbewoners
de huidige openbaar vervoerverbindingen marginaal, en is er, in hun ogen,
te weinig aandacht besteed aan fiets- en voetgangersroutes. Een oplossing
zien de bewoners in de komst van een derde ontsluiting van de wijk, ter
hoogte van de voormalige bouwbrug, aansluitend op de Oegstgeesterweg.
Op die manier zouden scholen, ziekenhuizen en het Leidse stadscentrum
makkelijk per fiets bereikbaar zijn. Maar volgens Vergunst loopt de snelste
fietsroute richting deze voorzieningen helemaal niet via de Oegstgeesterweg,
maar via de Leidse Merenwijk of langs de Haarlemmertrekvaart. Projectleider
Dost gaf wel toe dat het college een dergelijke ontsluiting al sinds 1995
op haar wensenlijstje heeft staan. De kosten hiervoor zijn echter niet
meegenomen in de grondexploitatie. Bovendien loopt tussen de gemeentes
Leiden en Oegstgeest een meningsverschil over het eigendom en het achterstallig
onderhoud van de vaart. De gemeente Leiden heeft al aangegeven dat, zolang
deze kwestie niet is opgelost, geen toestemming wordt verleend voor de
bouw van een extra brug over de Haarlemmertrekvaart. Het verkeerscirculatieplan,
op basis van de uitkomsten van het rapport van bureau Goudappel Coffeng,
wordt deze week besproken door de commissieleden van de commissie Ruimte
& Groen.
|
woensdag 25 mei 2005
Poelgeest natuurlijk hoogstandje
Oegstgeester
Courant
Terug naar persoverzicht
|
'Overal waar sloten liggen, moeten ze blijven', vertelde landschapsarchitect
Fred Booy. Hij gaf zaterdagmiddag 21 mei samen met Alexander de Vos en
Cock Lefeber een presentatie over de natuurlijke inrichting van het laatste
deelgebied in Poelgeest. Met een groep geïnteresseerden trokken zij
door de Klaas Hennepoel- en Veerpolder voor een bezoek aan de boerderij
Zwetsloot, waar een Natuur en Milieueducatiecentrum en een historische
scheepswerf moeten komen.
Gelukkig had de gemeente een tent geplaatst op het open grasveld achter
de Jac. P. Thijsselaan, want het ging regenen precies op het moment dat
de presentatie in volle gang was. Wethouder Dirk-Jan de Ruijter gaf aan
de wijkvereniging het eerste exemplaar van de bijzonder fraaie folder
'Wonen in Poelgeest'. De folder over de wijk Poelgeest besteedt aandacht
aan vier hoofdzaken, 'Natuurlijk, Waterrijk, Energie en Duurzaamheid'.
Alexander de Vos wil een historische scheepswerf starten naast de voormalige
boerderij Zwetsloot. Hij weet bijzonder veel van het gebied en wil de
boten die er vroeger vaarden weer een plaatsje geven. De werf heeft ook
al een naam: Klaas Henhewerf. Cock Lefeber wil met zijn gezin gaan wonen
.naast de boerderij en er een Milieu Educatie Centrum van maken. Fred
Booy vertelde hoe zijn bedrijf rekening hield met de natuurlijke omgeving.
'Overal waar we moesten graven, gingen we omzichtig te werk en hielden
steeds één oever in stand, zodat het broeden gewoon kon
doorgaan.' Een broedende zwaan illustreerde deze woorden op treffende
wijze. 'Nijlgansen, grutto's en kieviten moeten wél gaan verkassen,
dat is het nadeel van ons plan.'
Je kon nooit komen bij de boerderij van Zwetsloot, of je moest met de
boot over varen vanaf de Haarlernmertrekvaartweg. Het bezoek op zaterdag
was dus op alle fronten uniek te noemen. De bezoekers kregen met het rondlopen
op het erf enige indruk over de omvang van het project. Het weideland
achter de boerderij was al enige tijd ongemoeid gelaten en zag er prachtig
uit. Booy: 'Op het dijkje worden knot-essen geplaatst om het uitzicht
op de loodsen te camoufleren. Het is een stukje menselijke toevoeging
aan het landschap.' Het noordelijke gedeelte van de polder is Warmonds
grondgebied. Het bestemmingsplan moet worden omgezet Van agrarisch naar
natuurgebied, met een leerboerderij, een historische jachtwerf en een
dienstwoning. Uitvoering van de plannen voor een natuurgebied en de kosten
daarvan, komen op rekening van Oegstgeest.
Leuk en informatief, zo kun je de presentatie over de laatste fase van
Poelgeest het beste omschrijven.
Tekst en foto:
Wil van Elk
|
woensdag 25 mei 2005
Wat Poelgeest Poelgeest maakt
Oegstgeester
Courant
Terug naar persoverzicht |
OEGSTGEEST-
Tussen de regendruppels door kwamen afgelopen zaterdag veel Poelgeestenaren
met hun kroost naar de informatiemiddag dat de gemeente samen met de wijkvereniging
organiseerde. De kinderen vermaakten zich uitstekend met een groot springkasteel
en deden zich tegoed aan het gratis popcorn en drinken.
door Annemarie
Clignett
In een opgeslagen
tent presenteerde landschapsarchitect Fred Booy de historie van de Klaas
Hennepoel- en de Veerpolder. Beide weilandpolders moeten nog ingericht
worden". Ze worden weer in hun originele staat hersteld, met veel
rietlanden voorzien van elzenbosjes, die worden doorsneden door de Holle
Mare. De rietlanden zijn belangrijk voor de zuivering van" het water
in het aan te leggen gesloten watersysteem. Dit gezuiverde water stroomt
weer terug naar het zuidelijk gelegen woongebied. Door het rietland komen
wandelpaden te liggen die soms onder water komen te staan. Door deze herinrichting
wordt de ecologische relatie met de Kagerplassen hersteld en komt er een
recreatie- en wandelgebied in Poelgeest. In de polders zullen fiets- en
wandelpaden worden aangelegd. In de Klaas Hennepoelpolder komt een schelpenpad
die helemaal rond de polder loopt. Het pad sluit aan op twee bruggen in
de richting van het woongebied, op een trekpontje over dé Haarlemmertrekvaart
en op een brug naar de Veerpolder. Het pad in de Veerpolder sluit aan
op noordelijke spooronderdoorgang, op de Merenwijk via de onderdoorgang
bij de Holle Mare en via een brug naar de Klaas Hennepoel-polder. Ook
in de zomer is de Veerpolder voor wandelaars bereikbaar door de aanleg
van onverharde paden. Belangstellenden konden onder leiding van een gids
een wandeling. maken door de polders.
Samen met Wijkverenging
Poelgeest organiseerde de gemeente een bewonersevenement In de wijk. Landschapsarchitect
Fred Booy vertelde over de historie van de Klaas Hennepoelpolder en de
Veerpolder en men kon vele vragen stellen (Foto: Fotobureau Peter Schipper/Wouter
Keuris).
Zwetsloot
en ‘t Poeltje.
In het Ontwerp Bestemmingsplan Klaas Hennepoelpolder en Veerpolder is
aan de voormalige boerderij de bestemming 'maatschappelijke doeleinden'
toegekend: maatschappelijke functies die passen binnen een natuurlijke
omgeving. Na het bekijken van diverse ingediende plannen is de gemeente
akkoord gegaan met de plannen van de heren Lafeber en De Vos. De heer
Lafeber heeft een plan ontwikkeld voor een leerwerkboerderij met dienstwoning
in combinatie met een kunstatelier en galerie, ook met dienstwoning. Ook
is er ruimte voor een Natuur en Milieu Educatief Centrum en voor praktijklokalen
voor het Wellant College. Het plan van de heer De Vos omvat een historisch
scheepswerfje met een houtloods, ook een Natuur en Milieu Educatief Centrum
en een beheerderwoning. De watermolen 't Poeltje blijft gehandhaafd en
wordt op dit moment op initiatief van de Rijnlandse Molenstichting gerestaureerd.
De molen bemaalde tot 1924 de Klaas Hennepoelpolder. Tot begin 2003 verviel
de molen tot een kale romp met grote gaten.
Wonen in Poelgeest
Wethouder De Ruijter presenteerde een nieuwe folder over de bijzonderheden
van de Poelgeester woningen en de wijk. Aandacht wordt besteedt aan de
vier pijlers waarop Poelgeest is gebouwd:
Natuurlijk
– |
Hoe
is het natuur- en recreatiegebied ingericht? Welke wetten en regels
zijn van toepassing? Welke planten en dieren zijn er te vinden?
Wie zorgt voor het beheer van het gebied?; |
Waterrijk
- |
Hoe kwetsbaar is het watermilieu? Hoe groot is de invloed van de
wijkbewoners daarop? Wie zorgt voor het beheer en houdt de kwaliteit
in de gaten? |
Energie
- |
Welke
maatregelen zijn genomen om het huis milieuvriendelijk te verwarmen?
Hoe kunnen de wijkbewoners zo bewust mogelijk omgaan met het energieverbruik?; |
Duurzaam -
|
Welke bouwmaterialen zijn er gebruikt in Poelgeest? Hoe kunnen de
bewoners hun huis het best onderhouden? |
De folder wordt huis-aan-huis
bezorgd bij de Bewoners in Poelgeest.
|
woensdag 25 mei 2005
Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk dicht tijdens spits
Terug naar persoverzicht
|
OEGSTGEEST - De tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk wordt tijdens
de spits afgesloten. Dat zegde de Oegstgeestse wethouder De Ruijter de
leden van de commissie ruimte en groen gisteravond toe. Op deze manier
wil de gemeente Oegstgeest voorkomen dat Poelgeest te maken krijgt met
sluipverkeer vanuit Leiden naar de A44.
Volgens De Ruijter heeft Leiden niets te zeggen over verkeersremmende
maatregelen. ,,Wij hebben het recht op een spitspaal. Dat is een autonome
beslissing die het college van burgermeester en wethouders kan nemen.
Die spitspaal komt er gewoon.''
Tijdens een informatieavond
eerder deze maand vreesden de bewoners van de nieuwbouwwijk een kort geding
van Leiden tegen het gedeeltelijk afsluiten van de tunnel. Maar volgens
de wethouder hoeven de Poelgeestenaren dus niet bang te zijn voor ongewenste
bezoekers uit de Merenwijk.
De raadsleden zijn
er overigens nog niet uit hoe de spitspaal moet functioneren. Zo wil de
VVD dat automobilisten alleen 's morgens de wijk uit kunnen en 's avonds
de wijk in. PrO is van mening dat het verkeer richting de Merenwijk niet
gehinderd moet worden, omdat de wijk op die manier een extra ontsluiting
krijgt. Hoe dat zou moeten, weet de partij echter nog niet. Volgens Van
Weeren (LO) is er helemaal geen probleem, omdat Leiden de tunnel volgens
hem bouwt voor fietsers en voetgangers. ,,In haar gemeentelijk vervoersplan
rept Leiden in ieder geval helemaal niet over een autotunnel.''
Ook de Holle Mareroute
kwam gisteravond aan de orde. Het college wil geen weg langs dit water
in Poelgeest aanleggen, omdat het alleen een verplaatsing van de problematiek
zou zijn. De bewoners zijn het daar echter niet mee eens. Een inspreker
wees de raadsleden op het grote aantal auto's dat dagelijks de school
aan de Jac. P. Thijsselaan passeert. Volgens hem zij dat er nu 5000. Door
aanleg van de Holle Mareroute zou dit aantal sterk afnemen.
De raadsleden willen
dat een mogelijke aanleg van de weg nader wordt onderzocht. De Ruijter
beloofde dat. Hij was echter wel van mening, dat de bewoners van Poelgeest
er zelf weinig aan doen hun wijk autoluw te maken. Hij doelde daarmee
op de 6,6 autobewegingen die een huishouden er per dag maakt. ,,Als ze
daarin meer discipline opbrengen, hebben ze ook meer recht van spreken.''
|
donderdag 26 mei 2005
'Oegstgeest kan paal niet zomaar plaatsen'
Terug naar persoverzicht
|
LEIDEN/OEGSTGEEST - Oegstgeest kan helemaal niet zomaar beslissen om de
tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk in de spits af te sluiten met
een paal. De Oegstgeestse wethouder De Ruijter verkondigde dinsdagavond
met grote stelligheid dat er maatregelen worden genomen om sluipverkeer
door Poelgeest te voorkomen, maar zijn 'spierballentaal' is nogal voorbarig,
zo blijkt uit de reactie van de gemeente Leiden.
Die verwijst naar
het regionale verkeers- en vervoersplan, waarin staat dat gemeenten met
elkaar moeten overleggen als een verkeersmaatregel gevolgen heeft voor
een andere gemeente. Volgens een woordvoerder van de gemeente Leiden is
er nog niet met Oegstgeest gesproken over de spitspaal. Met die paal wil
Oegstgeest voorkomen dat automobilisten uit Leiden in de spits via Poelgeest
naar de A44 rijden. ,,De gemeente gaat ervan uit dat er nog wordt gesproken
over de maatregelen'', aldus de woordvoerder. Die wil niet concreet ingaan
op de vraag wat Leiden vindt van een spitspaal. ,,Bij het overleg gaan
wij ervan uit dat de functie van de tunnel is om de wijken Poelgeest en
Merenwijk met elkaar te verbinden.''
De Oegstgeestse wethouder
De Ruijter beweerde dinsdag in een commissievergadering dat Leiden niets
te zeggen heeft over verkeersremmende maatregelen. ,,Wij hebben het recht
op een spitspaal. Dat is een autonome beslissing die het college van burgermeester
en wethouders kan nemen. Die spitspaal komt er gewoon'', zei hij. ,,De
gemeente Oegstgeest kan niet zomaar zeggen: wij zetten die paal neer.
Zo gaat het niet'', aldus de woordvoerder van de gemeente Leiden.
|