De wijk Poelgeest is regelmatig in het nieuws.
Hier een bloemlezing van artikelen uit het Leidsch Dagblad (tenzij anders vermeld).

woensdag 16 februari 2005
Commissie vergadert over bestemming 'boerderij Zwetsloot' nabij Poelgeest

Uit: Witte Weekblad

Terug naar persoverzicht

'Het moet vooral zoveel mogelijk opbrengen'

Oegstgeest - Vlakbij de wijk Poelgeest, op Warmonds grondgebeid kocht de gemeente Oegstgeest in 1997 'boerderij Zwetsloot' aan met het doel er een Milieu Educatief Centrum te vestigen. In de afgelopen jaren, tijdens een zoektocht naar een passende herbestemming voor deze locatie, hebben zich bij de gemeente zes geïnteresseerden gemeld met plannen voor het terrein.

Een deel van de plannen werd al snel afgekeurd vanwege het afwijken van het bestemmingsplan voor deze groene polder; de nieuwe functie moet maatschappelijk zijn, en passend in de natuurlijke omgeving. Tijdens de commissievergadering 'Ruimte en Groen' van afgelopen woensdag lichtten een aantal van deze initiatiefnemers hun plannen toe.
De heer De Vos zou op het terrein graag een historisch werfje in combinatie met een houtloods, een Natuuren Milieu-Educatie Centrum en een beheerderswoning gerealiseerd zien. Volgens hem zou een dergelijk werfje prima passen in een 'omgeving waar het vroeger wemelde van de kleine werfjes. „In bijvoorbeeld Giethoorn wordt het erfgoed gekoesterd, dat moeten wij hier ook doen," aldus De Vos. „Verder is het erf van de boerderij groot genoeg, zodat we niet hoeven te kiezen tussen het één of het ander. Verschillende individuen kunnen als gelijkwaardige partijen functioneren op het terrein." Ook De heer Lafeber presenteerde zijn plannen voor het boerenerf. Hij zou er graag een leerwerkboerderij met dienstwoning, kunstatelier en galerie (ook met dienstwoning) zien komen. Ook zou er ruimte moeten zijn voor een NMEC (milieu educatie centrum) en voor praktijklokalen van het Wellant College. Op deze manier kunnen er op het terrein projecten ontwikkeld worden voor samenlevingsopbouw, educatie, kunst en cultuur, en recreatie. Een heel compleet pakket dat de commissie erg aansprak. Zo was de heer Van der Post verheugd dat er nu een voorstel op tafel lag dat voldeed aan de voorwaarden, zowel maatschappelijk als financieel. Wel vroeg hij zich, net als de andere commissieleden af of de partijen 'Lafeber' en 'De Vos' niet tot elkaar te brengen zijn, ondanks dat initiatieven om een samenwerking tussen hen te bereiken in het verleden mislukten. „Er is al veel gepraat met de partijen," sprak wethouder De Ruijter, „omdat we toch datgene moeten kiezen wat het dichtst in de buurt van het bestemmingsplan van Warmond komt, zijn we in ons eerste voorstel terecht gekomen bij mijnheer Lafeber."
De VVD-vertegenwoordiging in de commissie ging minder in op de inhoudelijke kant van de zaak. „Het zijn allemaal leuke plannen, maar de enige taak van het College is het verkopen van deze locatie voor een zo hoog mogelijk bedrag!" aldus de heer Van den Hoek, „aangezien de boerderij op het grondgebied van Warmond ligt doen wij nu werk voor hen." Verder stoorde het de VVD dat voor de huidige plannen de grond-opbrengst bij lange na niet oplevert wat er in een eerdere fase genoemd werd (toen in relatie tot het bouwen van recreatiewoningen)."

„Is wat de heren bieden maximaal?" vroeg de partij zich al ergerend af, „toen was er sprake van veel en veel en veel meer geld! Destijds noemde het College een bedrag dat kant noch wal raakte, waardoor we rekening hebben gehouden met veel meer inkomsten." Wethouder De Ruijter legde uit dat vanwege het bestemmingplan bepaalde mogelijkheden zijn uitgesloten. „Er is vroeger besloten hoe er met de polders omgegaan moet worden. Warmond heeft ons bij de les gehouden." „Verder zijn de biedingen door de partijen los van elkaar gedaan." Duidelijk is dat op financieel gebied,alles op orde moet zijn willen de plannen doorgang vinden. Het project moet immers alleen geld opleveren en niets extra kosten. De heer de Blaeii van het CDA vroeg zich dan ook af wat de plannen netto opbrengen voor de gemeente. „Wie betaalt de verlichting en de infrastructuur? Bestaat er zekerheid over de participatie van partijen zoals het Wellant College? En beïnvloedt dat de hoogte van de grondopbrengst?" Ook wilde hij de garantie dat bij het mislukken van de plannen de gemeente Oegstgeest de eerste kandidaat zou zijn om het geheel terug te kopen.
Als reactie hierop liet De Ruijter weten dat er al veel discussies gevoerd zijn, dat het College veel geprobeerd heeft maar dat de bedragen die nu genoemd worden 'het zijn'. Veel plannenmakers kregen bij de gemeente Warmond nul op het request vanwege het bestemmingsplan, veel andere mogelijkheden dan die er nu voorliggen zijn er dus niet. Vanwege de druk van de Commissie zal de gehele raad zich volgende week toch nogmaals over het onderwerp buigen, maar niet nadat er een aangepast voorstel op tafel ligt. Het uiteindelijke voorstel zal afhangen van de uitkomst van de hopelijk vruchtbare discussie tussen de heer De Vos en Lafeber die op aandringen van de Commissie toch nogmaals plaats zal vinden.


donderdag 17 maart 2005
Tekort Poelgeest nauwelijks lager


Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST - Oegstgeest moet haast maken met een nieuwe bezuinigingsoperatie. Het is niet gelukt om het hele miljoenentekort weg te werken dat met de aanleg van Poelgeest is ontstaan. Het negatieve saldo bedraagt nu ruim zestien miljoen. Voor meer dan de helft van dit bedrag is nog geen oplossing gevonden in de begroting.


Oegstgeest krijgt het niet voor elkaar om Poelgeest op 1 januari 2006 compleet op te leveren. De aanleg van de wijk loopt minimaal een jaar vertraging op. Tijd kost geld, geeft wethouder De Ruijter aan die met een beschuldigende vinger naar de gemeenteraad wijst. De volksvertegenwoordigers, met uitzondering van zijn partij, het CDA, hebben indertijd de bouwplannen voor een tunnel onder het spoor getorpedeerd. Dat leverde een groot conflict met Leiden op. Het heeft maanden geduurd eer dat meningsverschil was uitgevochten.

Het bouwplan voor de Clusiuslaan hangt nauw samen met de tunnel. Omdat niet duidelijk werd wat er met de doorgang onder het spoor ging gebeuren, heeft het bouwplan bijna twee jaar in de bureaulade gelegen. Nu het weer op tafel ligt, durft projectleider Dost het niet goed te keuren. Een aantal huizen komt te dicht op bestaande woningen te staan. Verder is het de vraag of voor de supermarktruimte wel een huurder is te vinden. De Spar, de enige kandidaat voor de winkel, stelt als harde eis dat de tunnel open blijft voor alle verkeer. Op die manier kan de winkel ook klanten trekken uit de Leidse Merenwijk. Bewoners van Poelgeest willen dat de tunnel wordt afgesloten tijdens de spits om sluipverkeer te voorkomen.

Oegstgeest stond in 2003 op zijn achterste benen stond toen duidelijk werd dat Poelgeest het dorp een miljoenendebacle bezorgt. Vorig jaar durfden de raadsleden nog de hoop te koesteren dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Nu blijkt dat de gemeente in staat is geweest om in twee jaar tijd drie miljoen euro in te lopen op het tekort. Geen resultaat om over naar huis te schrijven, liet oppositiepartij VVD gisteravond doorschemeren op de commissievergadering van ruimte en groen. Ook Leefbaar Oegstgeest trok flink van leer. Fractievoorzitter Van Weeren benadrukte dat hij zich grote zorgen maakt over de financiële positie van de gemeente.

De vraag is waar Oegstgeest de 6 miljoen vandaan moet halen waarvoor in de begroting nog geen bezuinigingsposten zijn gevonden. VVD-leider Huizing vroeg het college haast te maken met de aanpak van dit probleem. ,,Een buitengewone lastige erfenis voor uw opvolgers als u nu niet snel met bezuinigingsvoorstellen komt'', bulderde hij tegen wethouder De Ruiter.

Nancy Ubert


donderdag, 24 maart 2005
Plankosten lopen door tunnelkwestie nog jaar door

Uit: Oegstgeester Courant


Terug naar persoverzicht

 

Opnieuw tegenvallers in exploitatie Poelgeest

Door: Inge Ruhaak

Vorig jaar koesterden de lokale bestuurders, door opschoning van de grondexploitatie en de resultaten van aantal ombuigingen, nog enige hoop, maar dit jaar blijken de resultaten van de ontwikkeling van de wijk Poelgeest opnieuw tegen te vallen. Hoewel de cijfers vertrouwelijk zijn moet er rekening gehouden worden met een eindresultaat van 16 miljoen Euro negatief. Alle partijen beoordeelden de gepresenteerde exploitatie als 'helder'. Maar met name LO en de VVD noemden het oplopende tekort, dat vooral op het conto van de, naar aanleiding van de tunnelkwestie, langere doorlooptijd van het project geschreven kan worden, teleurstellend.

Omdat het negatieve exploitatieresultaat per l januari 2007 opgenomen moet worden in de Oegstgeester begroting wil VVD-fractievoorzitter Huizing dan ook dat projectwethouder De Ruijter (CDA) met een publieke mededeling komt over de wijze van dekking van het tekort. Voor de helft van de negatieve eindwaarde is al een voorziening opgenomen, voor de andere helft nog niet. De VVD wil bovendien niet dat de wethouder de ontwikkeling van Poelgeest volgens het oorspronkelijke plan afrondt. „Dat betekent", zei fractievoorzitter Huizing, „dat er nu even geen fietsbrug komt. We maken eerst alles af, pas dan is er ruimte voor andere dingen." Het CDA, op haar beurt, is wel een voorstander van de komst van een fietsbrug, en had er al een post voor opgenomen willen zien in het exploitatieoverzicht. Volgens wethouder De Ruijter is de realisatie van een dergelijke brug, ter hoogte van de voormalige bouwbrug, inmiddels aan de orde geweest in overleg met de gemeenten Leiden en Warmond. Een dergelijke langzaam verkeerroute gaat naar alle waarschijnlijkheid onderdeel uitmaken
van het op korte termijn te ontwikkelen verkeerscirculatieplan.

Sfeer
Wethouder De Ruijter wees de commissie er op dat de langere doorlooptijd van het project is veroorzaakt doordat de raad de realisatie van de autotunnel wilde verhinderen. „Als Oegstgeest de tunnel wel had gewild, was de Clusiuslaan er nu allang geweest", legde de wethouder uit. Ook de aan te leggen bouwweg zorgt voor extra kosten.
Volgens LO-fractievoorzitter Van Weeren betekent de langere doorlooptijd een jaar langer een 'aanslag op het woonplezier'. Naar de mening van PrO-raadslid Van der Post wordt door de gemeente 'te vaak iets aangekondigd wat vervolgens niet wordt uitgevoerd. Vervolgens loopt iedereen weer te kankeren in de wijk. Het lukt maar niet om de stemming omgebogen te krijgen'. Van Weeren (LO): -,,Het gevoel wordt alleen positief wanneer je daadwerkelijk resultaten haalt." Wethouder De Ruijter: „Deze opmerkingen over de sfeer in de wijk trek ik me bijzonder aan."


donderdag, 24 maart 2005
VVD blijft bij hogere opbrengst voor boerderij Zwetsloot

Uit: Oegstgeester Courant

LO zet nu vraagtekens bij dienstwoningen

Door: Inge Ruhaak


De VVD houdt vast aan haar mening dat het wethouder De Ruijter (CDA), gezien de belangstelling van twee gelijk opbiedende kandidaten, moet lukken een hogere opbrengst voor boerderij Zwetsloot te genereren. De gemeente kocht de boerderij een aantal jaren geleden met het doel er een milieueducatief centrum te realiseren. Om financiële redenen ketste dit plan vervolgens af. De gemeente wil de op Warmonds grondgebied liggende boerderij nu verkopen, waarbij, op grond van een voorlopig Warmonds bestemmingsplan, een maatschappelijke doelstelling als voorwaarde geldt.

„Een dergelijke voorwaarde kost nu eenmaal geld", verklaarde het CDA-raadslid De Blaeij vorige week nogmaals de een stuk lager dan vorig jaar nog voorziene opbrengst van de boerderij. Tijdens de besprekingen rond de ombuigingen ter dekking van het financiële gat van Poelgeest schatte wethouder De Ruijter de opbrengst ' nog op circa anderhalf miljoen. De beide gegadigden voor de locatie, maatschappelijk ondernemer Cock Lafeber en historisch botenbouwer Alexander de Vos, hebben er nu ieder nauwelijks de helft voor over. Ondanks intensief overleg, tot op de middag van de vergadering van de commissie Ruimte & Groen, is het de wethouder nog niet gelukt met name de VVD er van te overtuigen dat een keuze voor het plan van ondernemer Lafeber voor een leerwerkboerderij de juiste is.
Toch wil De Ruijter op korte termijn de knoop doorhakken, omdat Lafeber, zoals de wethouder het uitdrukte, 'een groep mensen om zich heen verzameld heeft die zo langzamerhand ook wel eens haring of kuit willen. Als we te lang blijven aarzelen springt het straks nog af."

De VVD is voor het optimaliseren van de opbrengst. Dat is logisch wanneer twee plannen binnen een bestemmingsplan passen en beide sympathiek zijn. Wethouder De Ruijter, die enigszins schoorvoetend moest toegeven dat ook het idee van De Vos binnen het bestemmingsplan past. Zelf had hij op basis van inhoud, een keuze gemaakt voor de leerwerkboerderij van Lafeber zijnde het meest uitgewerkte plan. Ook raadslid Papma noemde Lafeber's plan 'breder', terwijl CDA-er De Blaeij vond dat een maatschappelijke doelstelling net zo goed in geld zou kunnen worden uitgedrukt'. LO daarentegen noemde deze opzet nu toch wat 'gekunsteld'. Zo zette raadslid Van Dijk vraagtekens bij het maatschappelijk belang van een kunstatelier. „Een dergelijk belang heeft een historisch scheepswerfje dan toch ook?" Ook de ten behoeve van het atelier voorziene tweede dienstwoning op het terrein lag bij Van Dijk niet helemaal lekker. „Beheerders van twee jachtwerven in de omgeving wonen op woonboten, omdat er van Warmond geen dienstwoningen gebouwd mogen worden. In dat licht gezien komen die dienstwoningen bij Zwetsloot niet zo aardig over als het op het eerste oog lijkt."

Volgens wethouder De Ruijter wijzen gesprekken die op verzoek van de commissie met beide kandidaten werden gevoerd om tot een geïntegreerde oplossing te komen niet in de richting van een positief resultaat. „Tussen beiden is", zo lichtte de wethouder uit, „geen sprake van synergie." De VVD bleef bij haar mening nog tot de eerstkomende raadsvergadering, op 31 maart, te wachten op de bereidheid van de kandidaten om te komen met een hoger bod. Liberaal fractieleider Huizing, wijzend op de negatieve resultaten van de exploitatie van Poelgeest: „Een betere opbrengst weegt voor de VVD sterk mee. Te meer omdat beide plannen op het oog sympathiek zijn. Richting onze bevolking proberen wij daarom zakelijk te zijn."


zaterdag 16 april 2005
Run op 'watervilla's' Poelgeest

Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST - Een record in Oegstgeest. Voor de verkoop van 73 woningen in de Waterbuurt in Poelgeest, zijn de afgelopen weken iets meer dan 1500 informatiebrochures opgevraagd. Toen in de nieuwbouwwijk Kwaakhaven in de verkoop ging, was de belangstelling ook groot. Maar met de Waterbuurt, door de projectontwikkelaar de Rietkaag genoemd, stromen de inschrijfformulieren bij de verkopende makelaars binnen.

De waterbuurt wordt het enige bebouwde stukje in de Veerpolder. De huizen komen dus aan de buitenrand van Poelgeest te liggen. Wellicht verklaart dat de grote interesse.
VOF Waterbuurt (een samenwerking tussen Slokker Vastgoed bv uit Huizen en Proper-Stok Woningen bv uit Rotterdam) heeft voor het gebied een sjiek bouwplan ontwikkeld. In totaal komen er 73 huizen. Dat zijn geschakelde, halfvrijstaande en vrijstaande villa's. De huizen staan langs een lange bomenlaan of op één van de drie schiereilanden. Dankzij de jaren dertig-architectuur onderscheidt het buurtje zich sterk van de andere bouwprojecten in Poelgeest. De VOF typeert De Rietkaag als een kleinschalige villawijk waarin bijna elke villa anders is.
Begin deze maand ging de verkoop van start. Tot 22 april klokslag 17.00 uur kunnen geïnteresseerden hun inschrijfformulieren nog inleveren bij de makelaars Proper Makelaardij en Proper-Stok Woningen. Voor de villa's geldt de lotingprocedure die is opgesteld door de gemeente Oegstgeest. De goedkoopste moet een bedrag van 305.000 euro opbrengen, de duurste kost 709.000 euro.


donderdag 12 mei 2005
Weg langs Holle Mare komt er niet

Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST - Er komt geen extra weg in de nieuwbouwwijk Poelgeest langs de Holle Mare. Dat is in ieder geval het standpunt van het college van B en W van Oegstgeest. Of de inwoners van de wijk hier zo blij mee zijn, is zeer de vraag. Deze weg zou namelijk een groot deel van het autoverkeer dat nu nog door de wijk rijdt voor zijn rekening nemen.

Nu de tunnel onder het spoor naar de Merenwijk er zeker komt, pleiten de bewoners juist extra voor de route langs de Holle Mare. Dankzij deze weg zou de wijk nog een beetje autoluw blijven.

Tijdens een drukbezochte informatiebijeenkomst, naar aanleiding van een rapport van het bureau Goudappel Coffeng over het verkeer in de wijk, zagen de bewoners van de wijk de bui gisteren al hangen. ,,Onze wijk staat straks volgeplempt met auto's.'' Maar volgens de gemeente kan een spitspaal uitkomst bieden. ,,Wij stellen voor om tijdens de spitsuren de tunnel af te sluiten. Op die manier komt er geen sluipverkeer naar de A44 door de wijk.'' Maar de Poelgeestenaren hebben geen vertrouwen in dit plan. ,,Wat als de gemeente Leiden een kort geding aanspant? Dan gaat die paal straks weg en zijn wij gezegend met een autotunnel'', aldus een bewoner.

Een bezorgde moeder bekeek de problemen vanuit haar kinderen. Ik heb eens even berekend hoeveel auto's er per uur over de Jac. P. Thijsselaan langs de school van mijn kinderen rijden. De conclusies zijn schrikbarend. Als de tunnel in de spits wordt afgesloten zijn het er 543. Als hij open is rijden er 940 voorbij. Wordt de weg langs de Holle Mare echter aangelegd dan rijden er 50 voorbij. Die cijfers zeggen mij genoeg. 3VO adviseert ouders hun kinderen niet alleen naar school te laten gaan als ze langs zo'n drukke weg moeten. Ik ben bang dat ouders straks hun kinderen met de auto gaan brengen. Dan wordt het nog drukker.''

De gemeente wil de weg niet aanleggen, omdat hij dat als de verschuiving van de problemen beschouwt. Daarnaast vindt hij dat een verkeersroute op die plek de relatie tussen het stedelijke en het landelijke deel van de wijk verstoort. Toch gloort er voor de bewoners nog een sprankje hoop. De ideeën van het college van B en W zijn nog niet door de gemeenteraad goedgekeurd.

Marijn Roos


vrijdag 13 mei 2005
Te duur station Merenwijk van de baan


Terug naar persoverzicht

Te duur station Merenwijk van de baan

LEIDEN - De kans dat Leiden ooit een station Merenwijk krijgt is volgens de Nederlandse Spoorwegen nagenoeg nihil. De aanleg van het station is te kostbaar en het zou de vervoerder te weinig nieuwe reizigers opleveren. Station Merenwijk is een lang gekoesterde wens van de gemeente Leiden. ,,Maar ik zou er niet te veel op rekenen'', zegt manager public affairs Yvonne Lentz van NS.


Een nieuw station in de Merenwijk, pal naast de nieuwe wijk Poelgeest, zou de NS zeker duizend gebruikers per dag opleveren, een voorwaarde die aan elk nieuw station minimaal gesteld wordt. ,,En waarschijnlijk zelfs veel meer'', zo hield Lentz de Leidse raadsleden uit de commissie voor economie en verkeer voor. ,,Maar nader onderzoek heeft uitgewezen dat vrijwel alle toekomstige gebruikers van station Merenwijk nu al gebruik maken van de trein. Een nieuw station in de Merenwijk zou dus ten koste gaan van het aantal reizigers op Leiden Centraal.''

Maar het grootste probleem wordt gevormd door de aanlegkosten van het station. ,,Daar zou werkelijk een waanzinnig bedrag mee gemoeid zijn'', zegt Lentz. Dat heeft vooral te maken van de ligging van de Merenwijk ten opzichte van de spoorlijn. Vlakbij de Merenwijk maakt het spoor een grote bocht en zijn diverse wissels van dubbel naar enkel spoor en andersom. ,,Als we daar een station zouden willen hebben zijn er ontzettend veel aanpassingen nodig. Dat maakt de aanleg vreselijk duur.''

De aanleg van station Sassenheim is volgens Lentz 'een heel ander verhaal'. ,,Daar zouden wel genoeg nieuwe reizigers mee binnenhalen.''


Timoteus Waarsenburg


dinsdag 17 mei 2005
Verkeersonderzoek Poelgeest: wel spitspaal, geen Holle Mare Route

Oegstgeest Centraal


Terug naar persoverzicht


In de goed gevulde raadszaal van het gemeentehuis presenteert de gemeente Oegstgeest de uitkomsten van het verkeersonderzoek Poelgeest (Foto: Foto bureau Peter Schipper/Wouter Keuris)

Oegstgeest- In de goed gevulde raadszaal van het gemeentehuis in Oegstgeest presenteerde de gemeente afgelopen woensdag de uitkomsten van het verkeersonderzoek Poelgeest. Dit onderzoek werd in opdracht van de gemeente Oegstgeest uitgevoerd door adviesbureau Goudappel Coffeng.

door Annemarie Clignett

Aan Goudappel Coffeng (GC) werd gevraagd advies uit te brengen over de gevolgen op de verkeersintensiteit binnen Poelgeest door het aanleggen van de tunnel van Poelgeest naar de Merenwijk in Leiden. Vooral de wijkbewoners verwachten dat de tunnel veel sluipverkeer door de wijk naar de A44 zal genereren. Daarnaast wilde de gemeente inzicht krijgen in de effecten van de mogelijke alternatieven. Ook de alternatieven die de wijkvereniging Poelgeest heeft onderzocht zijn opgenomen in het verkeersrapport. De presentatie van de uitkomst van het rapport lag in handen van de heer Floor Vergunst, beleidsmedewerker Verkeer van de gemeente. Nico Dost verwoordde tijdens de bijeenkomst het standpunt van het College van B&W. De allereerste conclusie die uit het rapport naar voren komt is dat de verkeersintensiteit in Poelgeest, die nu alleen door de wijkbewoners zelf veroorzaakt wordt, niet afwijkt, van de gemiddelde VINEX-wijk. Met andere woorden: Poelgeest is verre van autoluw. Waar Vergunst aan toevoegt: "U gedraagt zich niet autoluw, u kunt ook wat minder vaak in uw auto stappen".
GC citeert in haar rapport het ASW 2004 (Aanbevelingen voor Verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom): "Binnen een 30 km/h zone kan ter indicatie worden aangegeven dat een intensiteit van 5.000 a 6.000 motorvoertuigen per etmaal acceptabel is. Strikt genomen is er geen sprake van een intensiteitcriterium".

Uit het onderzoek blijkt dat het effect van de tunnel op het verkeer in Poelgeest aanzienlijk is (uitgaande van de totaal gerealiseerde wijk: 1.091 woningen in 2015). Zonder tunnel zouden er op de Lange Voort 7.736 auto's per dag rijden en door de Clusiuslaan, die toegang geeft tot de tunnel, zouden er 1.174 auto's per dag rijden. Wanneer de tunnel gerealiseerd is stijgt vooral het aantal auto's per dag door de Clusiuslaan enorm: naar 9.168 auto's per dag. "En dat leidt tot knelpunten", aldus het rapport. Deze omvang past namelijk niet bij een woonwijk met een 30 km/h regime. De woonstraten kunnen het verkeer wel verwerken, maar de leefbaarheid van de woonwijk staat onder druk. Ook het nemen van snelheidsremmende maatregelen zullen onvoldoende helpen om het verkeer binnen de wijk te beperken. Uit modelstudies komt naar voren dat de gemiddelde snelheid van de Poelgeestenaar door de wijk zo'n 40 km/uur is. Rekening houdend met 10% extra sluipverkeer in de avondspits komt dit neer op een intensiteit van 5.300 motorvoertuigen. Bij een snelheid van 30 km/uur (de aanbevolen snelheid voor de wijk) rijden er ongeveer 4.000 auto's per dag door de wijk. En bij een snelheid van 45 km/uur loopt het aantal op tot zo'n 6.000 auto's per dag.

Tijdens de vragenronde vraagt wijkbewoonster en lid van de verkeerscommissie binnen de wijk Karin Rosdorff aandacht voor de veiligheid bij de school. Volgens haar berekeningen zal tijdens de spits het aantal autobewegingen bij de school uitkomen op ruim 900 wanneer er geen verkeersremmende maatregelen genomen worden. Met één afgesloten tunnel wordt dit aantal gereduceerd tot ruim 500.
Het minst totaalverkeer langs de school in de spits wordt bereikt bij een afgesloten tunnel, een Holle Mare Route en een aansluiting op de Oegstgeesterweg. Het aantal komt dan uit op 50, wat de veiligheid voor schoolgaande kinderen ten goede komt.

Effect variant
Volgens het rapport van Goudappel Coffeng zal de aanleg van een Holle Mare Route juist meer doorgaand verkeer aantrekken. Deze route zal aantrekkelijker zijn voor het doorgaande verkeer dan de geplande hoofdroute via de Anne Weber van Bosselaan. De verwachting is dat de wijkbewoners grotendeels via de Hugo de Vrieslaan, Anne Weber van Bosselaan en de Jac. P. Thijsselaan zullen blijven rijden. Uitgaande van een belasting van zo weinig mogelijk woningen is deze variant aantrekkelijker dan de basisvariant. Maar de woningen aan de Jac. P. Thijsselaan (ten noorden van de Clusiuslaan) en aan de Lange Voort zullen meer belast gaan worden. Het adviesbureau adviseert echter om deze oplossing (en ook een oplossing als een eenrichtingscircuit) niet verder uit te werken omdat het probleem binnen de wijk op andere straten wordt neergelegd. Het standpunt van de gemeente is om de Holle Mare Route niet aan te leggen. Dit vanwege de volgens haar vele nadelen op verkeerskundig, stedenbouwkundig, waterbeheerstechnisch en financieel gebied.

Extra ontsluiting
Ook zijn de effecten onderzocht bij de aanleg van een extra ontsluiting naar de Oegstgeesterweg. Daarbij is uitgegaan van twee varianten: bij afsluiting van de tunnel en bij het openblijven van de tunnel. Bij een afgesloten tunnel voor gemotoriseerd verkeer is de ontsluiting via de Oegstgeesterweg voor vrijwel geheel Poelgeest aantrekkelijker dan via de Lange Voort. De verwachting is dat zo'n 70% via deze extra route zal gaan rijden. Wanneer de tunnel niet wordt afgesloten zal het sluipverkeer door de wijk toenemen. De Lange Voort zal dan wel minder doorgaand verkeer hoeven te verwerken, maar de Clusiuslaan krijgt daarentegen veel meer verkeer te verwerken. Aanleg of geen aanleg van deze extra ontsluiting, er dient ook rekening gehouden te worden met veilig fietsverkeer (door aanleg van gescheiden fietsstroken of door aanleg van een fietsbrug). Na dit alles te hebben aangehoord spreekt wijkbewoner (sinds kort) Jan Kraaijenbrink zich uit. Hij pleit voor meer tolerantie van wijkbewoner naar gemeente en vice versa: "Laten we elkaar niet ophouden door allerlei procedures. Overleg zo goed mogelijk met elkaar en maak het elkaar een beetje naar de zin". En naar de gemeente toe heeft hij de volgende boodschap: "Een goede ontsluiting van en naar de wijk is een basiselement. Je kunt dan niet aankomen met het argument 'er is geen geld'. Dan maar een hogere schuld nemen". Nico Dost is het hiermee eens, "niet begroot" mag geen bezwaar zijn. De gemeente Oegstgeest is in overleg met de gemeente Leiden om over mogelijkheden te praten. Immers, Leiden wil ook haar verkeersproblemen oplossen in verschillende wijken. Misschien is het een heroverweging over de functie van de tunnel waard. Het onderwerp Verkeersontsluiting Poelgeest wordt in de vergadering van woensdag 18 mei van de commissie Ruimte & Groen besproken (bijeenkomst vanaf 20.00 uur in Het Witte Huis tegenover het gemeentehuis). Tijdens de raadsvergadering op donderdag 2 juni neemt de gemeente een besluit over de. Holle Mare Route.


dinsdag 17 mei 2005
U gedraagt zich niet autoluw

Witte Weekblad (20)


Terug naar persoverzicht

 

Poelgeestenaren vinden onderzoek niet compleet

'U gedraagt zich niet autoluw'

Oegstgeest - In het gemeentehuis zijn woensdag de resultaten gepresenteerd van het verkeersonderzoek naar de verkeersdrukte in Poelgeest mét en zonder autotunnel naar de Leidse Merenwijk. Een volle raadszaal volgde met aandacht en spanning de uitkomsten van het onderzoek.

 
Per dag rijden er bijna vierduizend auto's (waarvan zestig procent te hard!) over de Heukelsbrug vanuit of naar Poelgeest. Zonder beperkende maatregelen zullen dit er, als de tunnel én de wijk klaar is, ruim negenduizend zijn.
 
Om de school te ontlasten van eventuele verkeersdruk hebben wijkbewoners voorgesteld om een alternatieve 'Holle Mare route' aan te leggen, langs het riviertje. De route zal de afstand van de tunnel naar de brug verkorten. De gemeente vindt dit alternatief 'verschuiven van problemen'. Commissie en de gemeenteraad zullen zich nog over deze optie uitspreken, (foto Willemien Timmers)
 
Veel ouders waarvan de kinderen op De Vogels naar school gaan, zijn bezorgd over de eventuele toename van het verkeer rondom de school. Precies bij de school moet al het verkeer straks afslaan, (foto Willemien Timmers)

door Willemien Timmers

Goudappel Coffeng BV, een adviesorganisatie op het gebied van verkeer, vervoer en ruimtelijke economie, zag een moeilijke taak voor zich: het publiek tevreden stellen. Overigens was de uitkomst van het verkeers-circulatieonderzoek al in januari verwacht maar om 'oneffenheden weg te werken' en een 'gedegen advies te geven' werden nu pas, halverwege mei de resultaten gepresenteerd. De onderzoekers hadden twee meetpunten in de wijk geïnstalleerd; één op de Jac. P. Thijsselaan, nabij basisschool 'De Vogels', en één op de Lange Voort, vlak bij het zwembad Poelmeer. Op deze punten werden metingen gedaan naar snelheid en hoeveelheid van het langskomende verkeer. Voor wat betreft de snelheid viel de uitkomst te raden: in de wijk hield men zich keurig aan de snelheid maar op de Lange Voort reed zestig procent van de auto's harder dan de toegestane dertig kilometer per uur. Over de hoeveelheid van de auto's viel meer te zeggen. Floor Vergunst, van Goudappel Coffeng was duidelijk naar de Poelgeestenaren op de tribune: „U gedraagt zich niet autoluw." Nu al, al is de wijk nog niet af, produceert Poelgeest 3933 autobewegingen (autoritjes) per dag op de Lange Voort. Dat betekent dat elke woning in de wijk 6,6 keer per dag over de bnig heen óf terug rijdt. Elk gezin gaat elke dag dus ruim drie keer op stap met de auto, de wijk uit. De term 'autoluwe woonwijk' past hier dus niet bij. Als Poelgeest af is wordt dit nog bijna twee maal zo veel! Belangrijk gegeven in dit alles is wat de ASVV, hét verkeerskundig standaardwerk over verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom, zegt over 'dertigkilometer per uur zones': 'Binnen deze zones is een intensiteit van 5000 tot 6000 motorvoertuigbewegingen per etmaal acceptabel'. Als Poelgeest helemaal af is, wordt voorspeld dat er ruim 7700 bewegingen bij de uitgang van de wijk zullen zijn. Zonder de tunnel zit de wijk dus al aan zijn max.

Tunnel
Natuurlijk kunnen, als de tunnel er is, ook de Poelgeester auto's via die kant de wijk uit. Dit vermindert de druk op de Lange Voort, maar levert weer extra Merenwijkers op. In deze situatie zouden er ruim negenduizend 'autobewegingen' over de Lange Voort gaan komen en ruim achtduizend langs De Vogels. De zorg van de Poelgeestenaren richtte zich vooral op het verkeer rondom de school. Vandaar ook dat al tijden aangedrongen werd op onderzoek naar een alternatieve route 'bovenlangs'; de Holle Mare route. Hierdoor zou al het verkeer niet dé hele slinger door de wijk hoeven te maken. Het adviesbureau zag in deze route 'geen oplossing op wijkniveau', en gaf als aanbeveling dan ook om deze optie niet verder uit te werken. Ook de gemeente Oegstgeest zag deze optie, die vorig jaar door 'de wijk' werd aangedragen, niet zitten. Zij noemden het 'verschuiven van problemen binnen de wijk' en een verstoring van het landschap en het waterbeheer. Ook financieel zagen zij het niet zitten. Door hoge aanlegkosten, mogelijke planschade en eventuele schadeclaims van de projectontwikkelaar kon het prijskaartje van deze extra autoweg wel eens erg hoog uitvallen.

Spitspaal
Het plaatsen van een spitspaal leek het bureau het beste alternatief, waar het college in mee ging. In de spitsuren, nu voorgesteld van 7 tot 9 's ochtends en van 3 tot 7 's middags, zou de wijk moeten worden o
ntzien van ongewenst verkeer.
Van de aan de presentatie volgende inspreekruimte werd door de Poelgeestenaren ruim gebruik gemaakt. Velen voelden het als een 'kat' vanuit de gemeente dat zij zélf al teveel auto's zouden produceren. „Waar zijn dan de goede openbaar vervoersvoorzieningen en de veilige en praktische fietspaden?" vroeg Marcel de Ruiter zich af. Overigens vond Nico Drost, die namens de gemeente Oegstgeest het woord deed dat er al veel aandacht aan voetgangers en fietsers was besteed. „O, ja?" mompelde de tribune. Ook voorspelde hij dat met het gereed komen van meer woningen uit de sociale sector het aantal auto's per huishouden af zou nemen.
Mevrouw Kraayenbrink uit Poelgeest vond het onderzoek incompleet: „Ik schrok ervan toen er op de beamer de tekst 'Bedankt voor uw aandacht' verscheen. Er is nog zoveel méér te onderzoeken!" De heer Nieuwenhuis liet namens Simontjesveld Zuid weten dat de bewoners 'nog niet aan het einde van hun latijn zijn', en alles in het werk zullen stellen om via inspraakprocedures en dergelijke zo min mogelijk verkeer door de wijk te laten gaan.
Poelgeest, dat eerst een kinderspeelparadijs zou worden, dreigt nu dan toch met steeds meer auto's te maken te krijgen. In de lesbrieven van de organisatie 3VO wordt, volgens Karin Rosdorff een straat met een verkeersintensiteit als de Jac. P. Tijsselaan straks zal hebben een 'drukke straat' genoemd. Als er dan inderdaad meer dan vierhonderd auto's per uur langskomen, krijgen de kinderen het advies: „Let op! Dit is een; drukke straat. Fietsen en oversteken is gevaarlijk." Maar heimelijk hopen de inwoners van Poelgeest dat het nooit zover zal komen. Woensdag 18 mei zal de commissie Ruimte en Groen zich over het verkeersplan buigen en op donderdag 2 juni zal de gemeenteraad beslissen of er een alternatieve Holle Mare route door de wijk moet worden aangelegd.


donderdag 19 mei 2005
Leiden wil spitspaal tunnel bespreken in stuurgroepoverleg

Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht

Projectleider Bost: 'Maatregel past bnnen convenant’

Door: Inge Ruhaak

Volgens projectleider N. Dost past het plaatsen van een spitspaal in de tunnel tussen de Leidse Merenwyk en de Oegstgeester wijk Poelgeest binnen het tussen beide gemeentes opgestelde convenant. De paal moet in de ochtend- en namiddagspits het doorgaande verkeer tussen Leiden en de A44 weren. In hoeverre de door Oegstgeest te nemen maatregel met buurgemeente Leiden is afgestemd, is op dit moment niet geheel duidelijk. Wethouder Ruimtelijke Ordening Mackay (VVD) stelde 'vol vertrouwen' te zijn, onder de toevoeging 'het komt helemaal goed'. De gemeente Leiden zegt in een reactie de aangedragen voorstellen voor verkeersafhandeling 'graag' binnen de Stuurgroep Poelgeest, waarin de gemeentes Oegstgeest, Leiden en Warmond deelnemen, te willen bespreken. Volgens het Leidse college hebben zowel Leiden als Oegstgeest belang bij een goede en veilige verkeersverbinding tussen beide wijken. Volgens projectleider Dost wordt in juli de bouwvergunning voor de tunnel aangevraagd, en kan, mits bezwaarprocedures niet te veel vertragen, het werk eind dit jaar starten.


donderdag 19 mei 2005
Bewoners Poelgeest voelen niets voor autoroute dwars door wijk

Oegstgeester Courant
Terug naar persoverzicht

'Dit gaat vanzelf goed fout'

Door: Inge Ruhaak

Bewoners van de autoluwe wijk Poelgeest hebben vorige week weinig overeind gelaten van het standpunt van het college om, conform de bevindingen van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng, de hoofdontsluitingsroute tussen de Leidse Merenwijk en de Lange Voort (en vervolgens richting de A44) dwars door de wijk te laten lopen. Zelfs wanneer de in deze verbinding geplande tunnel tijdens de spits dicht blijft, zullen tussen acht en negen uur 's ochtends meer dan vijfhonderd auto's de openbare basisschool De Vogels" passeren. De in groten getale naar de informatieavond opgekomen Poelgeestena-ren noemden een dergelijke verkeersoplossing 'misdadig' en vroegen zich hardop af of er eerst een ongeluk moet gebeuren voordat het college de alternatieve Holle Mare route in overweging neemt. „Dit", zo wisten ze, „gaat vanzelf goed fout."

Maar volgens de projectleider van Poelgeest N. Dost en gemeentelijk beleidsmedewerker Vergunst ontstaat, door de plaatsing van een spitspaal bij de tunnel, juist een acceptabele verkeerssituatie. Doorgaand verkeer wordt op deze manier tussen zeven en negen uur 's ochtends en tussen drie uur 's middags en zeven uur 's avonds geweerd. Een dergelijke maatregel scheelt, zo becijferde Vergunst, duizenden autobewegingen per etmaal door, de wijk.

Projectleider Dost legde er de nadruk op dat het idee voor een Holle Mare route, die grotendeels buiten de woonwijk om zou moeten lopen, door de bewoners geopperd is, en niet wordt gedragen door het college. Dost noemde dit alternatief zowel stedenbouwkundig als verkeerstechnisch 'niet gunstig'. Bovendien zijn de hoge kosten voor de aanleg, alsmede de kosten voor planschade en een schadeclaim door de ^projectontwikkelaar niet in de grondexploitatie meegenomen. Dost en Vergunst konden daarnaast weinig zeggen over de effecten van een Holle Mare route in combinatie met een spitspaal. „Hoe het autogebruik zich in dat geval zal ontwikkelen is puur koffiedikkijken." Poelgeestbewoonster, tevens lid van de Verkeerscommissie, Rosdorff-Molenvelt was daarom zelf aan het rekenen geslagen. Zij was tot de conclusie gekomen dat, bij aanleg van de Holle Mare route, het aantal autobewegingen bij de school in de ochtendspits tot vijftig gereduceerd zou kunnen worden. Rosdorff, deed vervolgens een oproep aan de raad nog eens goed naar de situatie te kijken. „Er liggen nu kansen." Rosdorff wees daarbij tevens op het spiraaleffect. „Wanneer ouders de verkeerssituatie rond een school als gevaarlijk ervaren, brengen ze hun kinderen liever met de auto." Verkeerscommissielid M. de Ruiter zag, vooral ten aanzien van de door de wijkvereniging aangedragen oplossingen, politieke uitspraken in het rapport van bureau Goudappel Coffeng. Opmerkingen over rechtsongelijkheid in het geval van een pasjessysteem kunnen', volgens De Ruiter, 'natuurlijk niet'. „Dat is een duidelijke taak van de raad'. Ook de bewering van Vergunst en Dost dat het aantal autobewegingen - 6,6 per etmaal per huishouden - in de wijk aan de hoge kant is, 'ook al is het in sommige nieuwbouwlocaties, bij voorbeeld in Zeeland, nóg hoger', wekte ergernis op. Zo vinden de Poelgeestbewoners de huidige openbaar vervoerverbindingen marginaal, en is er, in hun ogen, te weinig aandacht besteed aan fiets- en voetgangersroutes. Een oplossing zien de bewoners in de komst van een derde ontsluiting van de wijk, ter hoogte van de voormalige bouwbrug, aansluitend op de Oegstgeesterweg. Op die manier zouden scholen, ziekenhuizen en het Leidse stadscentrum makkelijk per fiets bereikbaar zijn. Maar volgens Vergunst loopt de snelste fietsroute richting deze voorzieningen helemaal niet via de Oegstgeesterweg, maar via de Leidse Merenwijk of langs de Haarlemmertrekvaart. Projectleider Dost gaf wel toe dat het college een dergelijke ontsluiting al sinds 1995 op haar wensenlijstje heeft staan. De kosten hiervoor zijn echter niet meegenomen in de grondexploitatie. Bovendien loopt tussen de gemeentes Leiden en Oegstgeest een meningsverschil over het eigendom en het achterstallig onderhoud van de vaart. De gemeente Leiden heeft al aangegeven dat, zolang deze kwestie niet is opgelost, geen toestemming wordt verleend voor de bouw van een extra brug over de Haarlemmertrekvaart. Het verkeerscirculatieplan, op basis van de uitkomsten van het rapport van bureau Goudappel Coffeng, wordt deze week besproken door de commissieleden van de commissie Ruimte & Groen.


woensdag 25 mei 2005
Poelgeest natuurlijk hoogstandje

Oegstgeester Courant


Terug naar persoverzicht


'Overal waar sloten liggen, moeten ze blijven', vertelde landschapsarchitect Fred Booy. Hij gaf zaterdagmiddag 21 mei samen met Alexander de Vos en Cock Lefeber een presentatie over de natuurlijke inrichting van het laatste deelgebied in Poelgeest. Met een groep geïnteresseerden trokken zij door de Klaas Hennepoel- en Veerpolder voor een bezoek aan de boerderij Zwetsloot, waar een Natuur en Milieueducatiecentrum en een historische scheepswerf moeten komen.

Gelukkig had de gemeente een tent geplaatst op het open grasveld achter de Jac. P. Thijsselaan, want het ging regenen precies op het moment dat de presentatie in volle gang was. Wethouder Dirk-Jan de Ruijter gaf aan de wijkvereniging het eerste exemplaar van de bijzonder fraaie folder 'Wonen in Poelgeest'. De folder over de wijk Poelgeest besteedt aandacht aan vier hoofdzaken, 'Natuurlijk, Waterrijk, Energie en Duurzaamheid'.
Alexander de Vos wil een historische scheepswerf starten naast de voormalige boerderij Zwetsloot. Hij weet bijzonder veel van het gebied en wil de boten die er vroeger vaarden weer een plaatsje geven. De werf heeft ook al een naam: Klaas Henhewerf. Cock Lefeber wil met zijn gezin gaan wonen .naast de boerderij en er een Milieu Educatie Centrum van maken. Fred Booy vertelde hoe zijn bedrijf rekening hield met de natuurlijke omgeving. 'Overal waar we moesten graven, gingen we omzichtig te werk en hielden steeds één oever in stand, zodat het broeden gewoon kon doorgaan.' Een broedende zwaan illustreerde deze woorden op treffende wijze. 'Nijlgansen, grutto's en kieviten moeten wél gaan verkassen, dat is het nadeel van ons plan.'

Je kon nooit komen bij de boerderij van Zwetsloot, of je moest met de boot over varen vanaf de Haarlernmertrekvaartweg. Het bezoek op zaterdag was dus op alle fronten uniek te noemen. De bezoekers kregen met het rondlopen op het erf enige indruk over de omvang van het project. Het weideland achter de boerderij was al enige tijd ongemoeid gelaten en zag er prachtig uit. Booy: 'Op het dijkje worden knot-essen geplaatst om het uitzicht op de loodsen te camoufleren. Het is een stukje menselijke toevoeging aan het landschap.' Het noordelijke gedeelte van de polder is Warmonds grondgebied. Het bestemmingsplan moet worden omgezet Van agrarisch naar natuurgebied, met een leerboerderij, een historische jachtwerf en een dienstwoning. Uitvoering van de plannen voor een natuurgebied en de kosten daarvan, komen op rekening van Oegstgeest.
Leuk en informatief, zo kun je de presentatie over de laatste fase van Poelgeest het beste omschrijven.


Tekst en foto: Wil van Elk



woensdag 25 mei 2005
Wat Poelgeest Poelgeest maakt

Oegstgeester Courant

Terug naar persoverzicht

OEGSTGEEST- Tussen de regendruppels door kwamen afgelopen zaterdag veel Poelgeestenaren met hun kroost naar de informatiemiddag dat de gemeente samen met de wijkvereniging organiseerde. De kinderen vermaakten zich uitstekend met een groot springkasteel en deden zich tegoed aan het gratis popcorn en drinken.

door Annemarie Clignett

In een opgeslagen tent presenteerde landschapsarchitect Fred Booy de historie van de Klaas Hennepoel- en de Veerpolder. Beide weilandpolders moeten nog ingericht worden". Ze worden weer in hun originele staat hersteld, met veel rietlanden voorzien van elzenbosjes, die worden doorsneden door de Holle Mare. De rietlanden zijn belangrijk voor de zuivering van" het water in het aan te leggen gesloten watersysteem. Dit gezuiverde water stroomt weer terug naar het zuidelijk gelegen woongebied. Door het rietland komen wandelpaden te liggen die soms onder water komen te staan. Door deze herinrichting wordt de ecologische relatie met de Kagerplassen hersteld en komt er een recreatie- en wandelgebied in Poelgeest. In de polders zullen fiets- en wandelpaden worden aangelegd. In de Klaas Hennepoelpolder komt een schelpenpad die helemaal rond de polder loopt. Het pad sluit aan op twee bruggen in de richting van het woongebied, op een trekpontje over dé Haarlemmertrekvaart en op een brug naar de Veerpolder. Het pad in de Veerpolder sluit aan op noordelijke spooronderdoorgang, op de Merenwijk via de onderdoorgang bij de Holle Mare en via een brug naar de Klaas Hennepoel-polder. Ook in de zomer is de Veerpolder voor wandelaars bereikbaar door de aanleg van onverharde paden. Belangstellenden konden onder leiding van een gids een wandeling. maken door de polders.


Samen met Wijkverenging Poelgeest organiseerde de gemeente een bewonersevenement In de wijk. Landschapsarchitect Fred Booy vertelde over de historie van de Klaas Hennepoelpolder en de Veerpolder en men kon vele vragen stellen (Foto: Fotobureau Peter Schipper/Wouter Keuris).

Zwetsloot en ‘t Poeltje.
In het Ontwerp Bestemmingsplan Klaas Hennepoelpolder en Veerpolder is aan de voormalige boerderij de bestemming 'maatschappelijke doeleinden' toegekend: maatschappelijke functies die passen binnen een natuurlijke omgeving. Na het bekijken van diverse ingediende plannen is de gemeente akkoord gegaan met de plannen van de heren Lafeber en De Vos. De heer Lafeber heeft een plan ontwikkeld voor een leerwerkboerderij met dienstwoning in combinatie met een kunstatelier en galerie, ook met dienstwoning. Ook is er ruimte voor een Natuur en Milieu Educatief Centrum en voor praktijklokalen voor het Wellant College. Het plan van de heer De Vos omvat een historisch scheepswerfje met een houtloods, ook een Natuur en Milieu Educatief Centrum en een beheerderwoning. De watermolen 't Poeltje blijft gehandhaafd en wordt op dit moment op initiatief van de Rijnlandse Molenstichting gerestaureerd. De molen bemaalde tot 1924 de Klaas Hennepoelpolder. Tot begin 2003 verviel de molen tot een kale romp met grote gaten.

Wonen in Poelgeest
Wethouder De Ruijter presenteerde een nieuwe folder over de bijzonderheden van de Poelgeester woningen en de wijk. Aandacht wordt besteedt aan de vier pijlers waarop Poelgeest is gebouwd:

Natuurlijk –
Hoe is het natuur- en recreatiegebied ingericht? Welke wetten en regels zijn van toepassing? Welke planten en dieren zijn er te vinden? Wie zorgt voor het beheer van het gebied?;
Waterrijk -
Hoe kwetsbaar is het watermilieu? Hoe groot is de invloed van de wijkbewoners daarop? Wie zorgt voor het beheer en houdt de kwaliteit in de gaten?
Energie -
Welke maatregelen zijn genomen om het huis milieuvriendelijk te verwarmen? Hoe kunnen de wijkbewoners zo bewust mogelijk omgaan met het energieverbruik?;

Duurzaam -
Welke bouwmaterialen zijn er gebruikt in Poelgeest? Hoe kunnen de bewoners hun huis het best onderhouden?

 

 

 

 

De folder wordt huis-aan-huis bezorgd bij de Bewoners in Poelgeest.


woensdag 25 mei 2005
Tunnel tussen Poelgeest en Merenwijk dicht tijdens spits


Terug naar persoverzicht


OEGSTGEEST - De tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk wordt tijdens de spits afgesloten. Dat zegde de Oegstgeestse wethouder De Ruijter de leden van de commissie ruimte en groen gisteravond toe. Op deze manier wil de gemeente Oegstgeest voorkomen dat Poelgeest te maken krijgt met sluipverkeer vanuit Leiden naar de A44.


Volgens De Ruijter heeft Leiden niets te zeggen over verkeersremmende maatregelen. ,,Wij hebben het recht op een spitspaal. Dat is een autonome beslissing die het college van burgermeester en wethouders kan nemen. Die spitspaal komt er gewoon.''

Tijdens een informatieavond eerder deze maand vreesden de bewoners van de nieuwbouwwijk een kort geding van Leiden tegen het gedeeltelijk afsluiten van de tunnel. Maar volgens de wethouder hoeven de Poelgeestenaren dus niet bang te zijn voor ongewenste bezoekers uit de Merenwijk.

De raadsleden zijn er overigens nog niet uit hoe de spitspaal moet functioneren. Zo wil de VVD dat automobilisten alleen 's morgens de wijk uit kunnen en 's avonds de wijk in. PrO is van mening dat het verkeer richting de Merenwijk niet gehinderd moet worden, omdat de wijk op die manier een extra ontsluiting krijgt. Hoe dat zou moeten, weet de partij echter nog niet. Volgens Van Weeren (LO) is er helemaal geen probleem, omdat Leiden de tunnel volgens hem bouwt voor fietsers en voetgangers. ,,In haar gemeentelijk vervoersplan rept Leiden in ieder geval helemaal niet over een autotunnel.''

Ook de Holle Mareroute kwam gisteravond aan de orde. Het college wil geen weg langs dit water in Poelgeest aanleggen, omdat het alleen een verplaatsing van de problematiek zou zijn. De bewoners zijn het daar echter niet mee eens. Een inspreker wees de raadsleden op het grote aantal auto's dat dagelijks de school aan de Jac. P. Thijsselaan passeert. Volgens hem zij dat er nu 5000. Door aanleg van de Holle Mareroute zou dit aantal sterk afnemen.

De raadsleden willen dat een mogelijke aanleg van de weg nader wordt onderzocht. De Ruijter beloofde dat. Hij was echter wel van mening, dat de bewoners van Poelgeest er zelf weinig aan doen hun wijk autoluw te maken. Hij doelde daarmee op de 6,6 autobewegingen die een huishouden er per dag maakt. ,,Als ze daarin meer discipline opbrengen, hebben ze ook meer recht van spreken.''



donderdag 26 mei 2005
'Oegstgeest kan paal niet zomaar plaatsen'

Terug naar persoverzicht

LEIDEN/OEGSTGEEST - Oegstgeest kan helemaal niet zomaar beslissen om de tunnel tussen Poelgeest en de Merenwijk in de spits af te sluiten met een paal. De Oegstgeestse wethouder De Ruijter verkondigde dinsdagavond met grote stelligheid dat er maatregelen worden genomen om sluipverkeer door Poelgeest te voorkomen, maar zijn 'spierballentaal' is nogal voorbarig, zo blijkt uit de reactie van de gemeente Leiden.

Die verwijst naar het regionale verkeers- en vervoersplan, waarin staat dat gemeenten met elkaar moeten overleggen als een verkeersmaatregel gevolgen heeft voor een andere gemeente. Volgens een woordvoerder van de gemeente Leiden is er nog niet met Oegstgeest gesproken over de spitspaal. Met die paal wil Oegstgeest voorkomen dat automobilisten uit Leiden in de spits via Poelgeest naar de A44 rijden. ,,De gemeente gaat ervan uit dat er nog wordt gesproken over de maatregelen'', aldus de woordvoerder. Die wil niet concreet ingaan op de vraag wat Leiden vindt van een spitspaal. ,,Bij het overleg gaan wij ervan uit dat de functie van de tunnel is om de wijken Poelgeest en Merenwijk met elkaar te verbinden.''

De Oegstgeestse wethouder De Ruijter beweerde dinsdag in een commissievergadering dat Leiden niets te zeggen heeft over verkeersremmende maatregelen. ,,Wij hebben het recht op een spitspaal. Dat is een autonome beslissing die het college van burgermeester en wethouders kan nemen. Die spitspaal komt er gewoon'', zei hij. ,,De gemeente Oegstgeest kan niet zomaar zeggen: wij zetten die paal neer. Zo gaat het niet'', aldus de woordvoerder van de gemeente Leiden.